از فهرست 10 اثر نخستین سازمان میراث فرهنگی کشور به یونسکو، دو اثر شهر سوخته و کوه خواجه به تنهایی از سیستان بوده‌اند که هم اکنون آسیاب های بادی نیز در تدارک آماده سازی قرار گرفته‌اند و این پیش درآمدی است برای رسیدن به یک دیدگاه و نگاه تاریخی که، در مرتبه نخست به زایش‌های هنری و فرهنگی این حوزه تمدن‌ساز می‌پردازد به ویژه اینکه این جغرافیای نامدار در آفرینش ساختارهای بنیادین هویت ملی ایرانیان مانند اسطوره‌های ملی، توحید و دین‌باوری، زبان پارسی، نقش و جایگاه سگزیان در بازگشت علمی و فرهنگی سده‌های نخستین اسلامی و... نقش تاریخی و ماندگاری ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، پیوندهای ریشه‌دار و کهن اقوام و باشندگان نیمه شرقی فلات ایران که تمامی حوزه هیرمند را دربر می‌گیرد و تا حوزه‌های کشمیر و سند نیز گسترده می‌شود.

این گفتار کوتاه به درستی و نیکی به نقش و جایگاه میراث فرهنگی، به عنوان یگانه محور مشترک همگرایی و همدلی در میان باشندگان امروز این حوزه‌های پهناور و تنها زبان گفتگو‌های جهانی، پای می‌فشارد که تدوین یک راهبرد تازه را در سمت‌گیری‌های فرهنگی شرق فلات ایران اجتناب ناپذیر کرده است.

دوم اینکه شهر سوخته نماد و نماینده فرهنگ و تمدن ایران سربلند و سرفراز در این نشست جهانی ایکوموس بود.

نشانه‌های دور خرد جمعی در ایجاد مناسبات شهرنشینی بشری، صلح‌دوستی و انسان‌دوستی، پیوندهای گسترده تجاری و فرهنگی با تمدن‌های همزمان و همجوار در فلات ایران، گوناگونی اقوام و اندیشه‌ها، کار و کوشایی و نوآوری‌های علمی و فنی و.... دیرینگی خرد و دانایی‌های پنج هزار ساله ایرانیان مهر اصالت جهانی را کسب کرد.

  انتهای پیام /ش/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.