مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: صیفی کاران از بذور مقاوم به بیماری قارچی استفاده کنند.

محمد اخوان در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به فرا رسیدن زمان داشت صیفی جات و اهمیت رعایت مسائل فنی به منظور پیگیری و کنترل عوامل خسارتزای مزارع صیفی به خصوص خیار که در سبد غذایی خانوار به صورت تازه خوری مصرف می شوند گفت: یکی از مهمترین عوامل خسارتزا بر روی این محصول بیماری سفیدک داخلی و آفات مکنده شامل شته، تریپس و کنه دو نقطه ای است و این آفات علاوه بر خسارت مستقیم، سبب انتقال بیماری های ویروسی در مزارع می شوند.

وی با بیان اینکه سبزی و صیفی کاران باید از بذور مقاوم و متحمل به بیماری های قارچی و ویروسی استفاده کنند گفت: کاشت به موقع و زود هنگام، کاشت ردیفی و جوی پشته، آبیاری به روش های نشتی و قطره ای را در کاهش بروز و توسعه آفات و بیماری ها بسیار موثر است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تغذیه مناسب و استفاده از کودهای آلی مناسب سبب رشد بوته و افزایش مقاومت گیاه در مقابل عوامل خسارتزا خواهد بود.

اخوان با اشاره به اینکه انهدام علف های هرز حاشیه و داخل مزرعه و کرت ها ضروری است گفت: استفاده از نوارهای چسبناک، به خصوص در گلخانه ها و فضای محدود در کنترل جمعیت آفات بسیار موثر است.

وی ادامه داد: استفاده از سموم غیر شیمیایی و یا سموم کم خطر و سمومی که دارای دز مصرف اندکی بوده با رعایت دوره کارنس (از زمان سمپاشی تا برداشت) جهت کنترل عوامل خسارتزا به کشاورزان سبزی و صیفی کار توصیه می شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران،مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی جهت دریافت نسخه گیاه پزشکی، رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک و عینک و کلاه به هنگام سمپاشی را الزامی دانست./س


برچسب ها: صیفی ، مقاوم ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.