از عوامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج، توسعه، پیشرفت و پیچیده شدن زندگی شهری است.

محمد عظیمی، جامعه شناس در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهمیت تشکیل خانواده و بیان این مطلب که تشکیل خانواده یکی از ضروریات زندگی اجتماعی بشر است، یکی از کارکر‌های اجتماعی ازدواج را انسجام و پیوند جامعه دانست و اظهار داشت: خانواده به عنوان یک نهاد فرهنگی باعث فرهنگ آموزش و جامعه پذیری اعضاء خود می‌شود.

وی توسعه، پیشرفت و پیچیده شدن زندگی شهری را از عوامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج عنوان نمود و افزود: فرد گرایی، اتکاء به خود و مشورت نکردن با والدین در انتخاب همسر، گرایش جوانان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، مشکلات اقتصادی و فراهم نبودن زمینه‌ی اشتغال جوانان از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

عظیمی در ادامه با بیان این موضوع که  سن ازدواج دست در جامعه به وجود می‌آید و در اجتماع ساخته می‌شود گفت: نمی‌توان زمان دقیقی را برای ازدواج در نظر گرفت. هر چقدر جامعه کوچک تر باشد، سن ازدواج پایین تر می‌آید و هرچقدر جامعه متراکم تر و بزرگتر باشد، سن ازدواج بالاتر می‌رود.

وی افزود: در سال‌های اخیر دختران بیشتر دچار بالا رفتن سن ازدواج و حتی تجرد قطعی می‌شوند و این مشکل نیز به دلیل حساسیت‌های آن‌ها اتفاق می‌افتد.

عظیمی در ادامه با طرح عوارض و تبعات بالا رفتن سن ازدواج، استرس، بیماری‌های روحی و روانی و همینطور افزایش رفتارهای پر خطر و ارتباطات خارج از عرف، قانون و شرع را از جمله‌ی این عوارض و آسیب‌ها دانست و اظهار داشت: دختران با بروز این مشکل بیشتر دچار بحران‌های روحی و روانی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدینی که در سنین بالا اقدام به ازدواج می‌کنند، قدرت، توان و انرژی کافی برای تربیت و آموزش خانواده خود را ندارند، به عبارتی ظرفیت روحی و روانی آن‌ها تحلیل می‌رود و این خود باعث به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در طولانی مدت خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عوامل ، ازدواج ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار