عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تفکیک فقه و حقوق با قانون و ارزش‌ها شروع نوعی سکولاریسم در بازار است و باید از آن اجتناب کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حسن رحیم‌پور ازغدی" عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران با بیان اینکه مباحث مربوط به مفهوم‌شناسی بازار اسلام دایره‌ بسیار گسترده‌ای دارد، گفت: بحث و بررسی علم اقتصاد و مولفه‌های بازار به مخاطب خاصی اختصاص دارد که جای این مباحث در تریبون نمازجمعه نیست.
 
وی افزود: سه بخش انسان‌شناسی بازار، نظام حقوق بازار و اخلاق در بازار از مفاهیم مهمی هستند که در بازار اسلامی باید به آن توجه کنیم و آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به طور حتم توجه به مولفه‌های اسلامی در بازار می‌تواند ما در پیشبرد بسیاری از اهدافمان در نظام اقتصادی و اخلاقی کمک کند و مسیر دستیابی به موفقیت‌های متوالی را برای ما به راحتی محقق کند.
 
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه نظام حقوقی، اسلامی و اخلاقی غایت و هدف مشابهی دارند، خاطرنشان کرد: به طور حتم میان اقتضائات این سه گروه تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، اما با توجه به اینکه در این مباحث قصد و هدف ما این است که با توجه به روایات و آیات قرآن کریم مباحث را ادامه دهیم، به طور حتم هدف آنها در یک چیز خلاصه خواهد شد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد که فعالیت آنها در بازار است بر این اعتقادند که میان فقه و اخلاق رابطه‌ای وجود ندارد، اما باید صراحتا بگویم وقتی درباره مباحث حقوقی در بازار صحبت می‌شود، رعایت اخلاق واجب است و به طور حتم این موضوع می‌تواند به سود بازار نیز باشد.
 
وی با بیان اینکه تفکیک فقه و حقوق شروع نوعی سکولاریسم در بازار است، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با مفاهیم اسلامی آشنا باشند و در این جهت به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: در فقه بین واجب، حرام، مستحب و مکروه مرزبندی وجود دارد، ولی این به معنای عدم ارتباط آنها با هم نیست، لذا در بحث امروز سعی کرده‌ایم به بررسی بخشی از مشخصه‌های بازار اسلامی بپردازیم.
 
وی با اشاره به اینکه بازار به معنای یک فعالیت اقتصادی است که نهادهای فعال باید در آن حضور داشته باشند، تاکید کرد: انسان‌شناسی اسلامی در بازار  بر این پایه قرار دارد که افراد و انسانها براساس روش و مدیریت درست در فعالیت‌های اقتصادی حاضر شوند و این موضوع باید توام با استقرار و رعایت حقوق بازار باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به طور حتم پایبندی بر اخلاق و ارزش‌ها و همچنین رعایت حقوق می‌تواند از مولفه‌های اساسی بازار اسلامی باشد.
 
وی با اشاره به خصوصیات بازار اسلامی طبق روایات اهل بیت(ع) بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در تمامی بازارها و فعالیت‌های اقتصادی شهر کوفه وجود داشت و روزی نبود که فعالیت اقتصادی شروع شده و امیرالمومنین(ع) که نماد حاکمیت اسلامی بود، در بازار وجود نداشته باشد.
 
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: حضرت علی (ع) در بازارها و بنگاه‌های اقتصادی دائم در چرخش بودند، چرا که وجود وی در بازارهای کوفه منجر به رقابت سالم، اعمال قانون و اخلاق اسلامی می‌شد.
 
وی با اشاره به اینکه تاجران و فعالان اقتصادی طبق روایات دینی ما نباید به معاملات نگاه مادی داشته باشند، افزود: امیرالمومنین(ع) به تاجران و فعالان اقتصادی می‌گفتند؛ کارتان را با طلب خیر از خداوند آغاز و هیچ‌گاه نگاه مادی به معاملات نداشته باشید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در بازار اسلامی می‌بایست افراد طرف معامله بر یکدیگر آسان بگیرند تا رزق و روزی آنها برکت پیدا کند.
 
وی با اشاره به تعریف بازار اسلامی گفت: بازار اسلامی اقتصاد علمی به همراه اخلاق و احترام به حقوق و بازار غیر اسلامی اقتصاد علمی منهای اخلاق و احترام به حقوق اسلامی است. در بازارها می‌بایست فرمول‌های اسلامی مدیریت شده یعنی خداوند، معاد، آخرت را مدنظر همه افراد باشد.
 
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه تنها ظواهر مذهبی در بازارها کافی نیست، بیان کرد: در بازارهای اسلامی باید طرفین بر یکدیگر آسان بگیرند و سود و زیان را تنها خداوند مشخص کرده است و طرفین باید در تمامی لحظات خداوند را مدنظر داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق روایات اسلامی مسلمان کسی است که در هر معامله‌ای در بازار خود را جای طرف مقابل گذاشته و در بازار یکدیگر را به چشم دشمن ندیده، بلکه باور کند که افراد برادر یکدیگر هستند.
 
وی با اشاره به اینکه می‌بایست اقتصاد مقاومتی را بر مبنای اقتصاد اسلامی بسازیم، افزود: در روایتی آمده که در آخرالزمان افراد در نمازهای جمعه و مساجد شرکت می‌کنند ولی قلبهایشان با یکدیگر ارتباط نداشته و همدیگر را دوست ندارند و به یکدیگر به چشم دشمن می‌نگرند و در بازارها مشکلات یکدیگر را دیده ولی به فریاد یکدیگر نمی‌رسند، این بازار معبد شیطان بوده و بت‌خانه آن پول است.
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در بازار اسلامی باید قلبهای افراد با یکدیگر نزدیک باشد، گفت: در بازار باید به فکر حقوق و منافع یکدیگر بوده و بزرگترین زینت برای بازارهای اسلامی حلم و صبر است، نباید برای انتقام از یکدیگر تلاش کنیم و در مقابل یکدیگر بایستیم و در بازارها برای پیشبرد اهداف خود دروغ بگوییم و زمانی که دروغ نباشد، دیگر احتکار و گرانفروشی در بازارهای اسلامی وجود نخواهد داشت.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای هیچ ظلمی در بازار نباید نقشه کشید و در بازارهای اسلامی طرفدار کسی باشیم که به آن ظلم می‌شود. باید برای شکل‌گیری فرهنگ اسلامی پیمانه‌ها و ترازو‌ها به عدل نزدیک باشد و برای شناختن یک جامعه اسلامی در مرحله اول باید بازارهای آن را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار