به بهانه روز قلم؛

سوگند به قلم؛ ریشه رشد چشمگیر خوشنویسی در جهان اسلام/ نویسندگان اهل تعمق زیر یک میلیون تومان می‌گیرند

نویسندگان اهل تعمق کشورمان در حال حاضر و با تجلی موانع اقتصادی در کاهش تیراژ کتاب‌ها و محدود شدن حق تحریر قابل پرداخت به نویسندگان زیر یک میلیون تومان می‌گیرند.

حجت‌الاسلام مهدی همازاده، نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به مناسبت روز قلم که در تاریخ روز چهاردهم تیرماه رابه خود اختصاص داده، افزود: در مورد قلم و نویسندگی حرفی در دین اسلام بوده که بارها بیان شده اما چون به عمق آن توجه نشده باید بار دیگر آن را بیان کرد.
 
به گفته حجت‌الاسلام همازاده، سوگند به قلم نشانگر این است که آنچه به آن سوگند یاد شده ستون و قلمی است که در راه حق و حقیقت به حرکت درآمده و شاید برخی از هنرهای رشد کرده در جهان اسلام همچون خوشنویسی برگرفته از ارزش قلم در دین اسلام است.
 
این نویسنده اظهار داشت: خوشنویسی در جهان اسلام بیش از هر نقطه دیگری در دنیا رشد کرده و مسلمانان400 عنوان کتاب مهم از جمله کتب اربعه را دارند.
 
حجت‌الاسلام همازاده تصریح کرد: کتاب نویسی در زمان ائمه ما مورد توجه بوده است.
 
این نویسنده در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه مشکلات بر سر راه قلم در کشور ما را از ابعاد مختلف باید بررسی کرد، گفت: چاپ کتاب در کشور ما با سازوکار انتشار کتاب‌های غیر مفید، مضر و یا غیر تخصصی سازکار شده است.
 
وی ادامه داد: از مشکلات دیگر قلم در کشور ما می‌توان به انتشار کتاب‌های تکراری با تفکر صرف مراکز و شرکت‌های چاپ و انتشار ورشکسته به دکه اشاره کرد و گفت: تفکر صرف به یک تومور است.
 
وی اظهار داشت: موانع اقتصادی و محدودیت در حق تحریر پرداختی به نویسندگان از مشکلات دیگر بر سر راه قلم به حساب می‌آِیند که موجبات کاهش تیراژ کتاب و رسیدن آن به هزار تیراژ برای هر کتاب را فراهم کرده‌اند تا جایی که امروزه زیر یک میلیون تومان دست نویسنده را می‌گیرد.
 
نویسنده کتاب "تیغ دودم" ادامه داد: در حال حاضر کتاب در کشور ما تبدیل به یک کالای لوکس شده، در صورتی که هم‌اکنون خیلی از کشورها برای کتاب یارانه ویژه قرار می‌دهند به گونه‌ای که در کشور مصر برخی از کتاب‌ها با هزینه‌ای معادل هزار تومان ما چاپ می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: هم‌اکنون بودجه ما صرف تهیه کالاهایی می‌شود که ارزش آنها از کتاب کمتر است.
 
به گفته حجت‌الاسلام همازاده، امروزه نباید به آمار فروش کتاب در کشور و افزایش آن نسبت به سالهای گذشته توجه کرد و باید دید که فروش چه کتاب‌هایی بالا رفته، به نظر می‌رسد که فروش کتاب‌های تخصصی و مفید به شدت افول کرده است.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار