پیشرفت چشمگیر تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و نخستین حضورش در مرحله دوم این رقابتها هر شخصی را مجبور به ریشه‌یابی می‌کند حالا در ریشه این موفقیت می‌توان به یزدانی خرم رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، نتایج درخشان تیم ملی والیبال که ریشه آن به دوره‌ای مدیریت یزدانی خرم برمی‌گردد بهانه‌ای شد تا نظرات کارشناسان را در این خصوص جویا شویم.

*هوتهم: استمرار برنامه یزدانی خرم توسط داور باعث پیشرفت والیبال شد

 
کارشناس والیبال گفت: اصل برنامه مدیریت در فدراسیون والیبال رعایت شد و داورزنی مدیریت خود را از صفر شروع نکرد استمرار برنامه و حرکات یزدانی خرم در زمان داورزنی باعث پیشرفت والیبال ایران شد.

کارشناس والیبال افزود: سلسله برنامه‌ریزی یزدانی‌خرم در سطح پایه و آسیایی بود که تقریبا با موقفیت روبه رو شد در زمان گذشته وقتی والیبال ایران در رده هفتم و هشتم آسیا قرار داشت باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت و در سطح آسیایی انجام می‌شد.

وی بیان کرد:‌ یکی از دیگر از دلایل موفقیت امروز والیبال کار پایه است. فدراسیون از سال 2004 وارد مسابقات جهانی دانش‌آموزی شد و غفور، موسوی، داوودی و ... اعضای تیم را تشکیل می‌دادند و اکنون همین افراد هستند که در تیم بزرگسلان درخشیدند.

هوتهم اظهار کرد: به نظر من اهداف یزدانی خرم و داورزنی نسبت به هم متفاوت است و داورزنی در سطح جهانی المپیک برنامه‌ریزی کرده است.

وی در ادامه گفت:‌ بخش از این پیروزی که مربوط به برنامه‌ریزیهای داورزنی است و بخش دیگر آن مربوط به باشگاهها است که بسیار پیشرفته شدند و دفعات تمرین خود را افزایش دادند ازمربیان حرفه‌ای  و ماساژور، فیزیوتراپ و ... استفاده می‌کنند در مجموع با فدراسیون همگانی شده‌اند.

کارشناس والیبال گفت: در زمان حضور ولاسکو مسابقات تدارکاتی خوبی برگزار شد سطح والیبال ایران در حد زیادی تغییر کرده است و ولاسکو در خودباوری بازیکنان نقش موثری داشته است.

هوتهم در پایان گفت: در مجموع از دوران ریاست یزدانی خرم و هماهنگی فدراسیون و آموزش و پرورش در راستای استعدادیابی آغاز بسیار خوبی تا به امروز برای والیبال ایران بود که داورزنی به آن برنامه‌ها استمرار بخشیده است.
 
*کارخانه: یزدانی خرم والیبال را از مخروبه‌ها به قدرت جهانی رساند
 


سرمربی اسبق تیم ملی والیبال گفت: اگر الان می‌بینیم تیم ملی والیبال بدون تنش و حاشیه کار می‌کند مدیون زحمات یزدانی خرم است وی والیبال را از مخروبه بودن درآورد.

کارخانه در ادامه بیان کرد: یزدانی خرم و داورزنی زحمات فراوانی برای رسیدن به موفقیت تیم ملی والیبال کشیده‌اند یزدانی خرم پایه‌ریزی موفقیت را ریخت و داورزنی این پایه‌ریزی را ادامه داد.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال گفت: اگر الان می‌بینیم والیبال کم حاشیه و کم تنش پیش می‌رود و از مخروبه بودن درآمده و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن روبه رشد است یزدانی خرم در زمان مدیریت خود از موقعیت به نحو احسنت استفاده کرد و استارت کار را زد.

وی تصریح کرد: زمانی که داورزنی رئیس فدراسیون شد هنوز تیم والیبال بزرگسال قدرتمندی نداشتیم و داورزنی هم با این کار غریبه نبود. وی در گذشته رئیس فدراسیون چوگان، سوارکاری بود و یا در بدنه وزارت ورزش مغشول بوده، از ظرفیت‌های موجود خوب استفاده کرد.

کارخانه عنوان کرد: در همان زمانی که داورزنی شروع به ارتباط برقرار کردن با تیم‌های بزرگ دنیا برای داشتن بازی‌های تدارکاتی با این تیم‌ها کرد افراد زیادی از این کار داورزنی انتقاد کردند اما رئیس فدراسیون با صبوری پیش رفت و توجه‌ای به این انتقادات نکرد و نیمی از بودجه را برای این کار اختصاص داد.

سرمربی سابق تیم ملی گفت: انتقادات و فشارها بیشتر و بیشتر می‌شد و اصلی‌‌ترین انتقادات این بود که می‌گفتند سفرهای مداوم تیم ملی را خسته می‌کند اما همین ارتباطات و بازی‌ها بود که موجب شد بازیکنانمان خود را با بازیکنان بزرگ دنیا مقایسه کنند و سعی کنند توانایی خود را در حد قدرت این بازیکنان برسانند و یا حتی بالاتر ببرند.

کار بعدی داورزنی آوردن بازکنان و مربیان بزرگ دنیا به لیگ والیبال کشورمان بود و در این میان آمدن ولاسکو در تیم ملی والیبال نقش بسزایی را دراین موفقیت‌ها ایفا کرد.

کارخانه تصریح کرد: داورزنی تعامل خوبی با سازمان‌هایی همچون وزارت ورزش، داوران آموزش و پرورش، تیم‌ها، مربیان برقرار کرد این تعامل یکی دگیر از ارکان موفقیت تیم‌ ملی بود و مهمترین تعاملش با کشورهای بزرگ دنیا بود علی رغم مخالفت‌های زیادی که می‌شد صبوری کرد و به روند موفقیت ادامه داد اگر امروز در جهان والیبال آقایی می‌کنیم دلیلش این است که داورزنی در شرایط سخت عقب‌نشینی نکرد و به راه خود ادامه داد و نتیجه تلاش‌های خود را هم دارد می‌بیند که تیم ملی متکی به فرد نیست، زمانی‌که ولاسکو رفت و جایش را به کوآچ داد موفقیتمان قطع نشد و تیم ملی والیبال مانند یک درخت تنومند ایستاده است.

وی بیان کرد: تیم ملی والیبالمان دارای یک تفکر حرفه‌ای شده، بازیکنان خوب تمرین می‌کنند و مانند گذشته از زیر تمرین فرار نمی‌کنند و یا مدام چشمهایشان به ساعت نیست تا ببینند کی تمرین تمام می‌شود بلکه با قدرت و اعتماد به نفس در تمرینات شرکت می‌کنند و هر فردی که در فدراسیون والیبال کار می‌کند یک وظیفه بخصوصی دارد و بر طبق همان مسئولیت پیش می‌رود و فدراسیون نمونه‌ای برای کشورمان شده و باید همه جانبه حمایت شود.
 
در پایان کارخانه در مورد باخت ایران مقابل لهستان گفت: من بعید می‌دانم در این مسابقه کم کاری وجود داشته باشد اگر تیم ملی والیبال قدرت برد را داشته ولی باخته است باید بدانید یک تفکر حرفه‌ای پشت این بازی بوده تفکری که باعث شود برزیلی که قدرتمندتر از لهستان است و اگر بالا بیاید در گروه ایران خواهد افتاد لهستان را بتوانند جایگزین برزیل کنند و در پایان باید بگویم یکی دیگر از علل موفقیت‌های تیم ملی والیبال حضور تماشاچیان ایران در زمان بازی‌ها بوده است.

*ترکاشوند: ایران در زمان یزدانی خرم مدال نقره مسابقات المپیک را کسب کرد
 


کارشناس والیبال گفت: بازیکنانی که امروز درخشیده‌اند در دوره یزدانی خرم جزو تیم‌ جوانان بودند و موفق شدند قدرت خود را در سطح جهانی به رخ بکشند.

محمد ترکاشوند در ادامه بیان کرد: نمی‌توان اینگونه عنوان کرد که یزدانی خرم در این موفق‌ها موثرتر بوده است یا داورزنی! هر کدام به نوعی زحمات زیادی برای والیبال کشورمان کشیده‌اند به نظر من موفق‌های بدست آمده امروز تلفیقی از برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری هر 2 نفر است.

کارشناس والیبال کشورمان افزود: این بازیکنان در زمان یزدانی خرم بازیکنان جوانان بودند و موفق شدند در سطح جهانی بدرخشند و مقام کسب کنند.

یزدانی خرم قانون‌های خاص خود را داشته و در زمان او بازیکن سالاری نبود و مربی درجایگاه خود قرار داشت.

وی عنوان کرد: اگر در زمان، سرمایه‌گذاری می‌شد و اردو و مسابقات تدارکاتی در کشورهای اروپایی برگزار می‌کردند و یا با 4 تیم مطرح دنیا رقابت دوستانه‌ای انجام می‌دادیم قطعا خیلی پیش‌تر از این‌ها به اینجا می‌رسیدیم. والیبال ایران استعداد و توانایی این پیشرفت را در سال‌های قبل داشته است.

محمد ترکاشوند ادامه داد: زمانی که ما بازی می‌کردیم آرزو به دل بوده‌ایم که مسابقات تدارکاتی با کشورهای اروپایی داشته باشیم یا ایران به آن کشورها سفر کند یا آنها تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای دوستانه داشته باشند.

کارشناس والیبال خاطرنشان کرد: در زمان یزدانی خرم هم نتایج خوبی بدست آورده‌ایم نمی‌توان نقش وی را در کسب مقام قهرمانی آسیایی نادیده گرفت. در زمان او، والیبال ایران توانست بعد از 43 سال مدال نقره مسابقات المپیک را کسب کند ولی در حال حاضر شرایط خیلی عوض شده است.

ملی پوش سابق کشورمان در خصوص عملکرد داورزنی در سال‌های اخیر بیان کرد: وی برنامه‌های بلند مدت خوبی دارد. اردوهای بسیارخوبی برای بچه‌ها تدارک دید و مسابقات تدارکاتی مناسبی برگزار کرد.

وجود روابط بین‌الملل و بازی‌های دوستانه اروپایی باعث پیشرفت چشم‌گیر تیم شد. بازی‌های تدارکاتی با روسیه و صربستان که جزو تیم‌های ملی بزرگ دنیا هستند بسیار مفید و موثر بوده است.

ترکاشوند در پایان گفت: تیم جوانان یکدفعه شکوفا شد و بالا آمدند و داورزنی هم از آنها حمایت کرد. مربی خارجی خیلی خوبی وارد ایران کرد. سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داد. ملی‌پوشان زحمات بسیاری کشیدند البته یادمان نرود این بازیکنان دست پرورده مربیان ایرانی هستند که امروز زیر دست مربیان خارجی در حال رشد هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: والیبال ، یزدانی ، خرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار