بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

آیه ۱۸ سوره زمر
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾
به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان (۱۸)


دو بشارت الهی آمده است دو گروه را، یکی آنان که از پرستش شیطان سرکش که همان نفس خودخواه و خودپسند آدمی است اجتناب می کنند و از شرّ آن با انابه و زاری به درگاه خدا می شتابند.
دستۀ دوم کسانی هستند که قول ها و سخن ها یا کلام وحی الهی را می شنوند و از بهترین آنها تبعیت می کنند.
ایشان در شمارِ خردمندان عالمند و در حقیقت می توان گفت که اینها دو گروه نیستند بلکه یک گروهند که در جهت ترک، از همۀ خودخواهی و هر آنچه ناحق و ناصواب است پرهیز می کنند و در جهت عمل، انسانهای معقول و روشن اندیشی هستند که به اقوال گوناگون فرا می دهند اما تنها از بهترین آن اقوال که با عقل و درایتشان راست می آید پیروی می کنند و چنانکه در آیه آمده است این نشان کمال خرورزی است.
انابه و گریه و زاری نشان دادن شور و شوقِ خواستن است. تنی سن گفته است: من کودکی هستم که در تاریکی گریه می کنم و هیچ وسیلۀ دیگری برای رسیدن به مقصود ندارم.

انتخاب و اتباع احسن، کار عقل است. عقل هم خوب را از بد می شناسد و هم خوب را از خوب تر و بد را از بدتر و هر چه این تشخیص دقیق تر و قوی تر باشد خرد به کمال نزدیک است چنانکه بعضی منتقدان گفته اند: «بهترین و برترین هنرها هنر تشخیص است» از آنکه همه هنرها با سرمایۀ تشخیص پیش می روند.
مهمترین شرطِ انتخابِ احسن آزادی بیان است زیرا بدون آزادی بیان تنها اقوال و عقاید یکسان و مشابه در دسترس قرار می گیرد و انتخاب احسن به تعبیر اصحاب منطق سالبه به انتفاع موضوع می شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار