مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری مطرح کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران در راه اتفاقات فرهنگی و در عرصه فرهنگ رسالت مهمی بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران اولین نشست رسانه‌ای مدیر عامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری با حضور اصحاب رسانه در این موسسه برگزار شد.

پس از سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مجری برنامه و حسین مسافر آستانه در جایگاه حاضر شدند.

مجری برنامه ضمن عرض سلام و خوشامدگویی این نشست در اولین نشست رسانه‌ای مدیر عامل فعلی موسسه رسانه‌های تصویری اعلام کرد.

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری نیز ضمن عرض سلام و خوشامدگویی به خبرنگاران گفت: انتقال و بررسی کم و کیف اتفاقات فرهنگی بر عهده شما خبرنگاران و اصحاب رسانه است. من این رسالت بزرگ را ارج می‌نهم و از شما سپاسگزاری می‌کنیم و در این ماه مبارک، برکت الهی را برای شما و توفیق در تلاشهایتان را خواستارم.

وی افزود: در آغاز اشاره کوتاه و موجزی به عملکرد موسسه می‌کنم، موفقیت و سربلندی هر مجموعه‌ای در گرو تلاش‌ها و همت کسانی است که در آن مجموعه همکاری می‌کنند و بدین وسیله از همکاران خود نیز در موسسه رسانه‌های تصویری سپاسگزارم.

وی تصریح کرد: مایل بودم این نشست زودتر از اینها برگزار می‌شد ولی به دلیل حجم بالای کار و فعالیت در این چند ماه مدیریتم این توفیق حاصل نشد و خیر در این بود که در این ماه مبارک در خدمت اهالی رسانه باشم.

مسافر آستانه هم چنین بیان کرد: یکی از وظایف موسسه رسانه‌های تصویری، حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی است که در دوره‌های مختلف پرداختن به این حوزه شدت و ضعف داشته اما تلاش است حمایت از این حوزه قوت یابد.

این وظیفه بر دوش این موسسه است، اما بحث تهیه کنندگی و تولید فیلم سینمایی رسالت و وظیفه این موسسه نیست چون بر عهده بنیاد فارابی است. در دوره‌های گذشته حمایت‌هایی در این زمنیه شده که البته مشکلات حمایتی نیز وجود داشته که در تلاشیم برطرف شود.

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری هم چنین اظهار داشت: حمایت از تولید آثار مستند نیز فعالیتی است که در موسسه رسانه‌های تصویری این فعالیت آغاز شده و ادامه دارد از جمله آثار مستندی که توسط این موسسه حمایت شده و مستند "هم آوایی عاشورایی" بوده که مستند بسیار خوب و با محتوایی است.

وی نقد بهترین آثار سینمایی ایران و جهان را از جمله برنامه‌های موسسه رسانه‌های تصویری عنوان کرد و گفت: این موضوع به عنوان فعالیت آموزشی برای بهره برداری اهالی سینما و دانشجویان در نظر گرفته شده است.

مسافر آستانه با اشاره به خرید حقوق بخش نمایش خانگی به عنوان عملکرد حمایتی دیگر از موسسه رسانه‌های تصویری تصریح کرد: این اقدام ضمن حمایت از صابحان آثار، به نیاز فرهنگی همه نیز پاسخ می‌دهد.

49 عنوان فیلم از مهر 92 تا کنون مورد حمایت و خرید حقوق نمایش خانگی قرار گرفته است.

قراردادهای قبلی نیز در 24 مورد تمدید شده چون نیاز به تمدید آن بوده است.

وی آماده سازی فنی فیلم‌ها را از دیگر وظایف موسسه رسانه‌های تصویری بر شمرد و گفت: از مهرماه 92 تاکنون فیلمهایی زیادی را آماده سازی فنی کرده‌ایم که نمونه‌های آن "تلفن همراه رئیس جمهور"، "خاک مرجان"، "استخر" بوده است.

من با اعلام آمار آماده سازی فنی 2 میلیون سیصد هزار اثر تکثیر شده معتقدم این آمار پایین است که دلایل آن را در فرصتی بهتر توضیح می‌دهم.

وی با اشاره به تکمیل آرشیو موسسه به عنوان یکی از وظایف این موسسه اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف این موسسه تکمیل آرشیو است. تلاش است این مهم به خوبی و با کیفیت مطلوب انجام شود در زمینه آثار قدیمی سینما نیز با اصلاح و تعمیر فیلم‌ها، ‌آنها را به آرشیو منتقل می‌کنیم.

مسافر آستانه هم چنین بیان کرد: حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و مخصوصا جشنواره فجر در 3 دوره گذشته از مسئولیتهای موسسه رسانه‌های تصویری است که در این ادوار موسسه، ‌متولی حمایت از جشنواره فیلم فجر بوده است.

این را باید یادآور شوم که سابق، حمایت از جشنواره فجر بر عهده بنیاد فارابی بوده است که به تناسب شرایط و ضرورت به موسسه رسانه‌های تصویری محول شده است، اما این رسالت، وظیفه سازمانی موسسه نیست.  

امیدواریم جشنواره فجر در آینده بدون هیچ گونه وابستگی و نیاز به موسسه و نهاد برگزار شود و خود جشنواره با مجهز شدن به دبیرخانه و تجهیزات و منابع انسانی، این واقعه مهم فرهنگی را برگزار کند.

وی با اشاره به انجام یک اقدام مذهبی در زمینه فعالیت‌های جدید موسسه رسانه‌های تصویری گفت: ما در تلاشیم بهترین اجراهای قرآنی از ترتیل قرآن کری که توسط قاریان شاخص بین‌المللی موجود است را تهیه و ارائه کنیم. این اجرا ما باید از لحاظ فنی، قواعد تجویدی و به لحاظ موسیقی کلام بهترین باشند، موسسه نظر اقتصادی روی این مورد به خصوص ندارد و ما سعی داریم این اثر ارزشمند و این تحفه والا را به عنوان هدیه به دست مردم برسانیم.

وی با بیان توفیق حاصل شده در بخش بین‌الملل موسسه اظهار داشت: این بخش از قسمتها و حوزه‌های فعال و موفق موسسه است، با حضور درجشنواره‌ها و برگزاری هفته‌های فیلم در کشورهای مختلف که نمایش فیلم‌های ایرانی را شامل می‌شود معرف خوبی برای سینما و فرهنگ ایران هستیم.
حدود سیصد هزار دلار، ارز وارد کشور شده که موسسه با پرداخت چک حق‌السهم صاحبان اثر در اسرع وقت سعی در تزریق اقتصادی سینمای کشور داشته است.  

مسافر آستانه افزود: باید یادآور شوم اقدامات و برگزاری هفته‌های فیلم در کشورهای مختلف از وظایف این موسسه نیست اما عملا این موسسه رسانه‌های تصویری است که این کار را انجام می‌دهد. سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت خارجه در این خصوص با ما همکاری داشته‌اند که در همین جا از آنها سپاسگزاری می‌کنیم. موسسه در تأمین کیفیت خوب فیلم ها تمام تلاش خود را میکند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌بینیم برخی جشنواره‌ها فیلم ایرانی را انتخاب می‌کنند و برخی جشنواره‌ها نه. اما در پروژه هفته‌های فیلم، فیلم ایرانی و سینمای ما به خوبی شناخته شد.‌

آخرین هفته فیلم در کشور لهستان بود که با واکنش‌های ثبت روبه‌رو شد. آنها تصورشان از سینمای ایران غیر از این بودکه مشاهده می‌کردند. 
 
مدیر موسسه رسانه‌‌های تصویری بیان کرد: کشورهای دیگر فکر می‌کردند که در سینمای هفته‌های فیلم فرصت شناخت سینمای ایران را داشتند.

از نمونه‌های آن بازار فیلم برلین، کن، فستیوال کره و دیگر کارهایی از این قبیل.

مسافر آستانه هم چنین افزود: 22 مورد برگزاری هفته فیلم داشتیم که با موفقیت فرهنگی و اقتصادی همراه بوده و اکران و پخش فیلم های ایرانی موضوعی جدا از اقدامات هفته‌های فیلم است.  

وی عنوان کرد: جشنواره فیلم ویدیوئی یاس در لیست اولین اولویت‌های این موسسه است این کار موجب رقابت در پخش آثار ویدیوئی است که همیشه این جشنواره در دل جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد که نقشی کمرنگ داشت و به منظور پر کردن برنامه جشنواره منجر بود اما این فیلم‌ها باید ارزیابی و قضاوت شوند و این فرصت رقابت را به آنها می‌دهد که بهترین کیفیت را ارائه دهند. وقتی یک اثر با دید تخصصی ارزیابی شود موجب ارتقای کیفیت می‌شود.

ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این بخش شاهد آثار ضعیف و سطح پایین نباشیم چون باید اثر را در خور شأن جامعه ایران ارائه داد.

وی در ادامه با بیان پدیده قاچاق به عنوان مفصل مهم آثار سینمایی گفت: این موسسه وظیفه خود می‌داند به دلیل رکورد اقتصادی موجود در این عرصه، بحث قاچاق آثار و محصولات فرهنگی را بسیار جدی پیگیری کند. دولت قبل طی یک مدت اقدامات فرهنگی و عملیاتی-نظامی در این زمینه انجام داد اما خیلی زود این مسئولیت از دولت گرفته شد و به نهادی سپرده شد که آن نهاد توفیقی کسب نکرد .

مسافر آستانه تصریح کرد: اصحاب رسانه نقش بسزا و مهمی در این زمینه دارند و باید در حمایت و تأمین حقوق صاحبان آثار فرهنگی یاری کنند. کار تبلیغی بر عهده ما و نقد و بررسی پیگیری بر عهده اصحاب رسانه است.  

پدیده قاچاق به دلیل ناآگاهی فعالان آن رخ می‌دهد. ما با ارتقای سطح آگاهی جامعه می‌توانیم این پدیده را نابود کنیم و از اصحاب رسانه را در این زمینه کمک می‌طلبیم.
 
وی در بخش دوم نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کیفیت در عرصه تولید گفت: کیفیت در عرصه تولید از وظایف رسانه ما نیست. پروانه نمایش در قبال کیفیت اثر صادر می‌شود که ما در موسسه پروانه نمایش صادر نمی‌کنیم. آنچه به موسسه مربوط می‌شود تأمین کیفیت فنی فیلم‌هاست فیلم‌ها به لحاظ فنی ایراد و اشکال دارند که ما وظیفه داریم این نقص فنی را برطرف کنیم ما بحث کیفیت فنی را بسیار جدی پیگیری می‌کنیم. 

سایر موسسات برای این حوزه برنامه‌هایی دارند، من جلسه‌ای نیز با مدیر عامل انجمن اتحادیه ویدئو رسانه‌ها داشته ام.

مسافر آستانه در ادامه افزود: من موسسات دیگر را رقیب موسسه رسانه‌های تصویری نمی‌دانم. در این عرصه فرهنگ اصلی باید تأمین اقتصادی باشد. اما ما رقابت اقتصادی با این موسسات نداریم از نظر من ما باید در ارائه بهترین کیفیت و سطح بالای آثار ارائه شده رقابت کنیم.

تحقق این امر با همکاری و اتحاد میسر می‌شود. بحث نمایش خانگی بسیار گسترده است ما 30 موسسه خصوصی داریم که از این 30 موسسه، 7 یا 8 موسسه کاملا فعال هستند و بقیه نیمه فعال ما حدود 20 درصد نیاز جامعه را تأمین می‌کنیم، بقیه در انحصار قاچاق محصولات فرهنگی چه در عرصه ملی و چه بین‌المللی است. 

وی در ادامه اظهار داشت: ما باید دست در دست هم بگذاریم و خلاء‌های موجود را پر کنیم. موسسات باید در عرصه تولید با هم رقابت کنند نه خرید و عرضه ما به تیراژ بسیار بیشتر از ظرفیت سینماهای کشور نیازمندیم تا نمایش خانگی را تأمین کنیم.

مسافر آستانه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری بیان کرد: وظیفه موسسه به طور قطع حمایت از سینما است.

ما نمی‌توانیم نسبت به فعالیت سینماهای کشور بی‌تفاوت باشیم.

این حمایت صرفا فرهنگی است، ما باید حمایت از آثار فاخر را داشته باشیم. 

وی در خصوص آثار فاخر سینما اظهار داشت: آثار فاخر فرهنگی آثار خاص سینما هر کشوری است حمایت از آثار فاخر به دلیل هزینه بالای آن و گرانتر بودنش، اگر حتی به ضرر مالی منتهی شود. وظیفه ماست اما وظیفه تولید آثار سینمایی بر عهده موسسه فارابی است.

حمایت دولتی توسط بنیاد فارابی انجام می‌شود و ما باید به دلیل ارزشمند بودن آثار فاخر این آثار را حتما خریداری کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.  
خبرنگار دیگر سریال سازی موسسه، سخنان وزیر ارشاد در مورد انحلال موسسه رسانه‌های تصویری و هم چنین تولید ایرباس را مطرح کرد که پاسخ مسافر آستانه در خصوص ساخت سریال توسط موسسه رسانه‌های تصویری و سخنان وزیر ارشاد درباره‌ی انحلال این موسسه گفت: وظیفه موسسه قطعا تولید سریال نیست اما منکر نیاز در این زمینه نیست. موسسه برنامه‌ای برای این بخش ندارد اما تولید فیلم را وظیفه رسالت خود می‌داند.

وی بیان کرد: در بدنه دولت تنها موسسه‌ای که متولی تولید فیلم ویدیوئی بوده موسسه رسانه‌های تصویری است و این را باید یادآور شوم که فیلم خوب حتما فیلم "بفروش، نیست، ما باید از فیلم خوب حمایت کنیم چون ممکن است فروش خوب نداشته باشد.

 مدیر موسسه رسانه‌های تصویری در مورد ساخت فیلم "ایرباس" بیان کرد: موسسه هیچ وظیفه‌ای در خصوص ساخت فیلم ایرباس ندارد در توافقات صورت گرفته، تولید فیلم سینمایی بر عهده موسسه رسانه‌های تصویری نیست، مادر زمینه فیلم‌های سینمای خانگی وظیفه داریم.

وی در خصوص سخنان وزیر ارشاد در زمینه انحلال موسسه گفت: من شخصا با وزیر ارشاد صحبت کرده‌ام و خود وی هم مصاحبه داشته و بحث انحلال منتفی است. نوع بیان و نوع انتقال ایمن خبر شبهه برانگیز بوده است خود وی توضیحات لازم را داده است. 

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به سوال خبرنگاری عنوان کرد: من از این مسائل اطلاعی ندارم اما نظر شخصی من اینست که متأسفانه جشنواره فجر ساز و کار دبیرخانه مستقل ندارد سابق تأمین ساز و کار و نیاز جشنواره بر عهده بنیاد فارابی بود اما از مسئولیت بنیاد فارابی خارج شد و تصمیم گرفته شد مسئولیت بر عهده موسسه رسانه‌های تصویری باشد. 

به نظر من اگر یک جشنواره در یک کشور از دو لحاظ ضرورت استقلال داشته باشد آن جشنواره فجر است. این جشنواره باید تجهیزات و دبیرخانه و سازوکار مستقل داشته باشد اما این سنت بوده و ادامه دارد. 

وی بیان کرد: وظیفه با رسالت تفاوت دارد. راست امر ذاتی است و سلب نمی‌شود اما تکلیف مقطعی و دوره‌ای است. 

مسافر آستانه در خصوص طرح‌ها و نقوشی روی بسته بندی فیلم‌ها اظهار داشت: یکی از مسائل جنجالی و مورد بحث در این موسسه این مورد است. 

این معضل همیشگی موسسه است و متأسفانه هیچ آیین‌نامه انضباطی در این زمینه نگارش نشده، ما باید خودمان را متقاعد کنیم که نگاهمان باید اصلاح شود. نگاه صرفا تبلیغی که فقط مخاطب را جذب کنیم باید اصلاح شود، ما تلاش داریم با به حداقل رساندن اشتباهات، موفق عمل کنیم.
وی در مورد جشنواره یاس عنوان کرد: رسالت و نقشی که جشنواره یاس دارد با بودجه آن قابل قیاس نیست.

وی در ادامه در خصوص صحبت‌های یک خبرنگار مبنی بر وجود فیلم‌های بی‌کیفیت در عرصه نمایش خانگی اظهار داشت: دلیلش وجود نداشتن نظارت فنی و کیفی است هیچ نظارت و ارزیابی و بررسی روی آنها انجام نمی‌گیرد. این فیلم‌های بی‌محتوا و کیفیت باید در جشنواره‌های مختلفی مورد نقد قرار بگیرند. 

هرچند که جشنواره حافظ به این مهم می‌پردازد اما یک جشنواره کافی نیست سینما مخاطب خاص دو نمایش خانگی مخاطب عام دارد. 

وی با معرفی جشنواره یاس به عنوان نبض کنترل کننده کیفیت آثار ویدیوئی گفت: رواج و روند رشد فیلم‌های شانه تخم مرغی با این جشنواره متوقف شد نمی‌گوییم کاملا برطرف کنیم.، نمی‌شود انتظار داشت یک جشنواره تمام بار سنگین را بدوش بکشد.

آسیب جشنواره فجر ما ثابت نداشتن دبیر جشنواره است. در خیلی از کشورها، دبیر جشنواره با قرارداد تا 10 ساله در تلاش است پیشرفت سال به سال داشته باشد اما در کشور ما در جشنواره فجر، سال به سال تغییر دبیر جشنواره موجب ناهماهنگی و وضعیت‌های این چنینی می‌شود اما نمی‌توانیم منکر تأثیر این جشنواره‌ها شد.

مسافر آستانه در خصوص بودجه‌ی موسسه رسانه‌های تصویری گفت: بودجه‌ای که به موسسه اختصاص می‌دهند بسیار محدود و برای مدت یکسال فعالیت موسسه است اما عملا این بودجه به شش ماه هم نمی‌رسد.

ما با درآمدزایی، تأمین بودجه از راه‌های دیگر فرهنگی باید 1 مورد مربوط به موسسه را جبران کنیم.

وی در مورد تله تئاتر عنوان کرد: بحث تبدیل اثر صحنه‌ای به تلویزیونی و ویدئویی بسیار مورد بحث ماست: متقاضی در این امر زیاد است و مخالفتهایی نیز هست.

اما این امر کارگردانی و سازوکار خود را می‌طلبد که به سهولت امکان پذیر است و میزان تئاتر در تهران برای هر شهرستانی به دلیل وق تو پول زیاد میسر نیست. 

باید با کارگردانهای تئاتر در این زمینه تعامل‌هایی صورت بگیرد و شاید آنها راضی به این امر نشوند. نمونه اقدامات بسیار کم است،‌ آنها تبدیل ممکن است تمام کیفیت را نتواند حفظ کند. 

مسافر آستانه با اشاره به سیاست احیا فروشگاه‌های ارائه محصولات فرهنگی گفت: ما برای احیاء فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی به کمک شما اصحاب رسانه نیازمندیم برای متقاعد کردن مسئولان زیربط نیازمندیم هم چنین کمک و همکاری شهرداری نیز موثر خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: این فروشگاه‌ها به دلیل ظرفیت، می‌توانند آرشیوی باشند که خریداران محصولات فرهنگی همیشه با مراجعه به آنها محصول مورد نظر را بتوانند خریداری کنند. چون سوپر مارکت‌ها با بخش مویرکی این محصولات ممکن است فقط یک هفته یا چند روز محصول را داشته باشند اما فروشگاه‌ها کاملتر و منحصر تر هستند در ضمن ما در برنامه موسسه حمایت از جشنواره مقاومت را نیز در دستور کار خود داریم. 

این نشست با مراسم رونمایی از پوستر جشنواره فیلم ویدیوئی یاس پایان یافت.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار