سالانه یک میلیارد و۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی خراسان جنوبی برداشت می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: سالانه یک میلیارد و۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیر زمینی این استان برداشت می شود که از این مقدار ۴ میلیون متر مکعب به صورت غیر مجاز است.

امامی افزود: 11 هزار و 740 منابع آبی وجود دارد که با توجه به برداشت های مازاد از این منابع، اکنون ذخایر آب زیر زمینی استان با کسری مخزن 185 میلیون متر مکعبی مواجه است.

وی با تاکید بر وقوع 15 سال خشکسالی در خراسان جنوبی تصریح کرد: در این استان 9 هزار رشته قنات وجود دارد که کاهش بارندگی ها و افت سطح آب زیرزمینی، در مجموع کاهش 6 درصدی میزان آبدهی آنها ودر نهایت خشک شدن 144 رشته قنات را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود 430 حلقه چاه غیر مجاز در استان ، یادآور شد: سالانه 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیر زمینی استان برداشت می شود که از این مقدار 4 میلیون متر مکعب به صورت غیر مجاز است.

امامی، مهمترین پیامدهای حفر چاه های غیر مجاز را نشست زمین، کاهش منابع آبی مجاز و پایین رفتن سطح آب زیر زمینی اعلام کرد و افزود: ین شرکت تاکنون اقدام به انسداد 170 حلقه چاه غیر مجاز در استان نموده و متاسفانه برخی از این چاه ها مجددا بوسیله خاطیان بازگشایی شده است که پیگیری های قضایی لازم در این خصوص در دست اقدام می باشد.

وی گفت: با توجه به روند خشکسالی ها حتی در صورتی که وضعیت بارندگی ها نیز نرمال شود بازهم با کسری مخازن سفره های آب زیر زمینی مواجه خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: برنامه ریزی نادرست، راندمان آبیاری پایین و استفاده از روشهای نامناسب آبیاری برخی از بهره برداران سبب شده تا استان هر روز شاهد افت بیشتر سطح منابع آب زیر زمینی و در نتیجه افت کمی و کیفی آب باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.