پیگیری وضع ایرانیان خارج از کشور با تقاضای خانواده ها/ عضویت هلال‌احمر در کمیته پیگیری وضع ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، گفت: با تقاضای خانواده‌ها وضع ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می‌کنیم .

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، محمد شهاب الدین محمدی‌عراقی با اشاره به وضع مهاجرپذیری کشورمان به‌ویژه در ۲ دهه گذشته گفت: به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی پیش‌آمده در کشور افغانستان به‌خصوص در ۲ دهه قبل سیل عظیمی از مهاجران افغان به کشور ما وارد شدند که این روند درحال حاضر با حجم بسیار اندکی نسبت به گذشته ادامه دارد .

عراقی در ادامه بيان داشت : این در حالی است که از مرزهای غربی کشور نیز عراقی‌های زیادی به‌عنوان مهاجر، پناهنده یا آواره به کشور ما وارد شدند و با توجه به این اتفاقات کشور ایران را می‌توان در زمره کشورهای پرمهاجر‌پذیر دنیا قرار داد .

وی افزود: در این بین جمعیت هلال‌احمر به جز در شرایط خاص و بحرانی وظیفه سیستماتیکی در قبال مهاجران برعهده ندارد .

عراقی عمده خدمات ارائه‌شده جمعیت هلال‌احمر به مهاجران را تأسیس اردوگاه برای اسکان موقت آنها و خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: در شرایط اضطراری جمعیت هلال‌احمر برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی، تغذیه و اسکان این افراد وارد عمل می‌شود که خوشبختاته در چندین‌سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است .
وی تصریح کرد:  البته در شرایط فعلی نیز مجموعه‌ای از خدمات که عمدتا بهداشتی و درمانی هستند از سوی هلال‌احمر به مهاجران ارائه می‌شود و با توجه به وضع اقتصادی نامناسب اکثر مهاجران سعی می‌شود این خدمات به صورت رایگان یا با کمترین هزینه ممکن در اختیار آنها قرار ‌گیرد .

بررسی ۸۰ ‌هزار پرونده مربوط به اسیران و مفقودین جنگ تحمیلی


معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، کسب اطلاع از وضع خانواده‌های مهاجران به ایران را از دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد و گفت: در بسیاری از موارد، مهاجران با مراجعه به ما از قطع ارتباط با خانواده‌هایشان و عدم اطلاع از وضع آنها خبر می‌دهند که هلال‌احمر با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از طریق جست‌وجو، مکاتبه، نامه‌نگاری و برقراری ارتباط، باز پیوند خانواده‌ها را برای مهاجران انجام می‌دهد .

محمدی عراقی با اشاره به فعالیت درخشان اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده‌ها در جمعیت هلال‌احمر در زمان جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان بر حسب شرایط، بیش از ۸۰‌هزار پرونده مربوط به اسیران و مفقودین در این اداره وجود داشت که کارهای نامه‌نگاری و برقراری ارتباط این عزیزان را با خانواده‌هایشان دنبال می‌کردند، اما درحال حاضر بیشتر فعالیت این اداره معطوف به مهاجران و اتباع خارجی مقیم ایران است .

ارائه خدمات به تمامی مراجعان اعم از ایرانی و غیرایرانی


معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر وظیفه اصلی اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده را مطلع‌کردن افراد از وضع و اعضای خانواده‌هایشان اعلام کرد و گفت: این خدمات برای تمامی مراجعان اعم از ایرانی و غیرایرانی انجام می‌شود .

وی تصریح کرد: برای نمونه اگر فرد یا خانواده‌ای غیر‌ایرانی در خارج از کشور خواهان کسب اطلاع از وضع عضوی از خانواده خود باشد که به‌عنوان مهاجر و پناهنده در ایران اقامت دارد جمعیت هلال‌احمر این خدمات را از طریق همین اداره انجام می‌دهد .

عراقی تصریح کرد: البته در بسیاری موارد برعکس این اتفاق هم می‌افتد، به این معنی که خیلی از هموطنان به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند از سرنوشت و وضع عضوی از خانواده خود که در خارج از کشور زندگی می‌کند اطلاعاتی کسب کنند که این کار هم توسط این اداره انجام می‌شود .

بررسی امور ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی


معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده‌ معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های دیگری نیز دارد، افزود: مواردی نظیر مشکلات قضایی و حقوقی ایرانیان در کشورهای خارجی یا ایرانیانی که به صورت غیرقانونی به کشورهای دیگر نظیر استرالیا مهاجرت می‌کنند و بازداشت می‌شوند ،باعث می‌شود با ایجاد ارتباط، خانواده‌ها را از وضع این افراد مطلع کنیم .

وی از عضویت جمعیت هلال‌احمر در کمیته پیگیری وضع ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی خبر داد و گفت: کمیته‌ای در وزارت امور خارجه با عضویت نهادهای مختلف تشکیل شد که به بررسی امور ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی به‌ویژه زندانیان در کشورهای مالزی و جمهوری‌آذربایجان رسیدگی کند .

عراقی اظهار داشت: البته عمده فعالیت این کمیته روی مسائل حقوقی متمرکز است و سعی می‌کند با بهره‌گیری از وکلای بین‌المللی تا حد امکان هموطنان گرفتار در زندان را به کشور بازگرداند .

وی افزود: در عین حال جمعیت هلال‌احمر نیز درخصوص شرایط زندان، تغذیه، پوشاک، نگهداری و ارتباط خانواده‌ها با زندانیان، تکالیفی در این کمیته برعهده دارد که تاکنون مراجعاتی در این خصوص داشته‌ایم .

انتهاي پيام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار