واشنگتن پست نوشت: دو هفته به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بین ایران و 1+5 برسر برنامه هسته ای ایران باقی مانده است اما بر اساس گزارش ها طرفین هنوز بر سر خیلی مسائل با هم اختلاف نظر دارند. این گزارش همچنین حاکی است، اختلاف هایی برسر عملکرد رآکتور اراک وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "جنیفر روبین" افزود: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی دیپلمات ها گزارش کرده است که مذاکرات برسر برنامه هسته ای ایران پیشرفت اندکی داشته است. هرچه مذاکرات به تاریخ بیستم ژوئیه نزدیک تر می شود، طرفین بیشتر تلاش می کنند تا شکاف های موجود در پیش نویس اجمالی توافقنامه را پر کنند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، بزرگترین مانع موجود برسر راه دستیابی به توافق مسئله غنی سازی اورانیوم در ایران است. ایران اکنون حدود 20 هزار سانتریفوژ در اختیار دارد. تهران همواره درخواست کرده است که به آن اجازه داده شود تا 50 هزار سانتریفوژ خود را به منظور تولید سوخت مورد نیاز رآکتور هسته ای اش نگاه دارد و دو دیپلمات گفتند مذاکرات کارشناسی روز دوشنبه نیز با هیچ تغییری در این موضع آغاز شد.  

نویسنده واشنگتن پست در ادامه با توجه به آنچه از گزارش آسوشیتدپرس نقل کرده، ادعا کرده است که به غیر از برگزاری نشست، طرفین برسر مسئله دیگری توافق ندارند. 

به اعتقاد وی برخی نکات را می توان از این گزارش برداشت کرد. اول آن که توافقنامه مقدماتی بد بود. و دیگر آنکه ایران حتی ذره ای موضع خود را درباره سانتریفوژها تغییر نداده است.نکته سوم این است که آمریکا تاکنون بدون دریافت هیچ امتیازی خیلی کوتاه آمده است. 

در این گزارش ادعا شده است که آمریکا تنها با این مسئله موافقت خواهد کرد که به ایران اجازه داده شود بخش کوچکی از دهها هزار سانتریفوژ خود را نگاه دارد. شش قطعنامه سازمان ملل خواستار توقف کامل غنی سازی در ایران شده بود. در ازای هیچ اقدامی آمریکا برخی از اهرم های فشار را لغو کرده است. و نکته آخر این که کنگره نباید برای برنامه پشتیبانی خود تا لحظه آخر صبر کند. آخرین نکته مهمترین مورد هم است زیرا اگر برچیدن صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ممکن باشد، به کنگره بستگی دارد. دموکرات های سنا در برابر فشار کاخ سفید و هری رید، رهبر اکثریت که خود را از تحریم ها و توافق نهایی کنار بکشند، تسلیم شدند. این کار بسیار غیرمسئولانه بود و انگیزه ایران را برای تلاش جدی به منظور دستیابی به توافق نهایی از بین برد. اکنون زمان آن رسیده است که سنا تحریم‌های ایران را در صورت شکست مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی تصویب کند. همچنین عاقلانه خواهد بود تا بر حمایت از اسرائیل درصورتی که اقدام نظامی برضد ایران لازم باشد، تاکید شود. 

جنیفر روبین در پایان حتی به شکل گستاخانه‌ای پیشنهاد کرده است که قطعنامه ای درمورد استفاده از زور بر ضد ایران تدوین شود اما به اعتقاد وی باوجود باراک اوباما این ایده بی معنی خواهد بود زیرا وی هیچگاه به اعمال زور متوسل نخواهد شد و این مطلبی است که کنگره، اسرائیل و ایران به خوبی از آن آگاهی دارند.  این مسئله هم اهمیت دارد که کنگره بر مسئله لزوم قابل قبول بودن توافق نهایی تاکید کند. کنگره همچنین باید تصریح کند که لغو کامل تحریم‌ها تنها در صورتی میسر خواهد بود که ایران به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم به طور کامل خاتمه دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۰۷ ۱۷ تير ۱۳۹۳
عجب اینا پر رو هستن بابا........
Singapore
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۷ تير ۱۳۹۳
معلوم نیست چقدر از اسرائیل گرفته که اینجوری قلم زده
آخرین اخبار