وقتی ماهواره به جان فرهنگ می‌افتد

عده زیادی در کشور ما به ماهواره روی آوردند اخیرا در بعضی از کانال‌های ماهواره‌ای سریال‌هایی به نمایش درمی‌آیند که عده‌ای معتقدند با روح و طبیعت خانواده ایرانی در تعارض آشکار است.

حسین ابراهیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: سریالهایی که از طریق ماهواره پخش می‌شود معمولا دو مشکل اساسی در پی دارد در درجه اول مشکلات اخلاقی از بین رفتن حریم در زندگی خانوادگی، رواج بی‌بند و باری و بی‌عفتی مثل برقراری ارتباطات خارج از عرف و خلاف شرع و در درجه دوم رفتارهای پرخاشگری و خشونت و رفتارهایی که با زندگی آرام و آرامش معمولا در تضاد هستند.

وی افزود: محتویات سریال‌ها عمدتا بر پایه این دو مورد است، البته در پاره‌ای موارد نیز قانون گریزی و قانون ستیزی از جمله رفتارهای قهرمان داستان است که به راحتی به آن دست می‌زند و نه تنها به عنوان رفتار نکوهیده تلقی نمی‌شود بلکه تحت عنوان قهرمان خود به تنهایی و با پشت کردن به قانون به اهداف خود می‌رسد.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: یکی از اصول عمده در ساخت این سریال‌ها همانندسازی بیننده با شخصیت‌های مورد علاقه‌اش در آنهاست و منظور از آن همانندسازی پذیرش رفتار و اعمال شخصیت و پس رفتار کردن مثل آن شخصیت در دنیای واقعی است.

کسانی که بیشتر از نمایش اینگونه فیلم‌ها استفاده می‌کنند بیشتر هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های ماهواره‌ای از چنان تنوع و جذابیتی برخوردارند که بیننده را مجذوب خود می‌کنند این تنوع و سرگرمی باعث می‌شود والدین و حتی فرزندان بیشتر وقت خود را به تماشای برنامه‌های مختلف بگذرانند که در نتیجه موجب بروز وابستگی و حتی اعتیاد در آنها می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارتباطات ، خارج ، عرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار