ارتقایی گفت: سناریو جیره‌بندی آب مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر روی میز آبفای استان تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت جیره‌‌بندی آب چقدر جدی است گفت: سناریو‌های جیره‌بندی آب مورد بررسی قرار گرفته و روی میز آب و فاضلاب استان تهران است.
 
وی افزود: امیدوار هستیم که فصل گرما را بدون اجرای نوبت بندی آب پشت سر بگذاریم و این امر با کمک مردم تحقق پیدا خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: با وجود هشدارهای داده شده در خصوص کاهش مصرف آب در طی ماه‌های اخیر افزایش 2.3 درصدی مصرف را شاهد بوده‌ایم.
 
ارتقایی با اشاره به اینکه با توجه به کمبود منابع آب و رشد مصرف در برخی مقاطع افت فشار را اعمال می‌کنیم اظهار داشت: تمام پتانسیل‌مان را بکار می‌گیریم تا از وضعیت موجود بدون کوچکترین مشکلی گذر کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از حفر 30 حلقه چاه به منظور گذر از بحران کم آبی خبر داد و گفت: امیدواریم با حفر چاه‌های جدید 40 میلیون مترمکعب آب وارد مدار شود.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر 22 حلقه چاه از این تعداد جانمایی شده که بیشتر در مناطق شهری تهران قرار دارد.
 
* بحران آبی در پاییز هم گریبان‌گیر ما است
 
ارتقایی در ادامه گفت: بحران کمبود منابع آبی به تابستان محدود نمی‌شود و در صورت نبود بارندگی در شش ماهه دوم سال با مشکل کمبود آب روبرو خواهیم شد.
 
وی با اشاره به اینکه مخاذن سدهای تهران 6 درصد کاهش پیدا کرده‌اند افزود: کاهش بارش، افزایش روزهای گرم سال و رشد مصرف آب چنین شرایطی را بوجود آورده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه در استان تهران پیش‌بینی شده بود که بین 5 تا 10 درصد کاهش بارندگی داشته باشیم افزود: این میزان تحقق پیدا نکرد و کاهش بارندگی‌ها تا 27 درصد اتفاق افتاد.
 
وی ادامه داد: پوشش برفی تهران چندان مناسب نبود به طوری که از مجموع آب ذخیره شده پشت سدها بین 50 تا 90 درصد آن از پوشش برفی تأمین می‌شود.
 
ارتقایی با بیان اینکه در سال‌های نرمال 75 میلیون متر مکعب آب موردنیاز از سدها و 300 میلیون مترمکعب آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شد ادامه داد: این اعداد در حال حاضر به گونه‌ای تغییر پیدا کرده که میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی 170 میلیون مترمکعب بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد ماملو و انتقال آب از غرب به شرق و تسریع در اجرای تصفیه خانه جنوب تهران در شش ماهه دوم سال 35 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت استان تهران اضافه می‌شود.
 
وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها کیفیت آب جنوب تهران افزایش پیدا کند.
 
ارتقایی با اشاره به اینکه 70 درصد از آبی که سالانه از سدها آورده می‌شود به پساب تبدیل می‌شود افزود: با اجرای تصفیه خانه هفتم تهران از تصفیه پساب برای افزایش سطح آ‌بهای زیرزمینی در فصل غیرزراعی استفاده خواهیم کرد.
 
* شهرداری دارنده بیشترین چاه‌های غیرمجاز
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه تاکنون 300 حلقه چاه غیرمجاز بسته شده افزود: در شهر تهران بیش از 10 هزار حلقه چاه داریم که تنها هزار حلقه از این چاه‌ها دارای پروانه هستند.
 
وی در خصوص وضعیت چاه‌های شهرداری نیز گفت: شهرداری بالغ بر 240 حلقه چاه مجاز و 320 حلقه چاه غیرمجاز دارد.
 
ارتقایی ادامه داد: شهرداری 130 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز و 70 میلیون مترمکعب از چاه‌های غیرمجاز برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند.
 
* کاهش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه گفت: با وجود آنکه درآمد حاصل از تولید برق از نیروگاه‌های برق‌ آبی برای این شرکت منابع مالی مناسبی را به همراه دارد اما طی ماه‌های گرم سال تولید برق فقط در پیک مصرف صورت می‌گیرد.
 
وی تأکید کرد: این امر به منظور جلوگیری از خاموشی در شبکه بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، جیره بندی ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
peyman
۱۶:۵۲ ۱۷ تير ۱۳۹۳
تو اراک که جیره بندی شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۷ تير ۱۳۹۳
خشک و تر با هم می سوزند. آب را هم مثل بنزین سهمیه بندی کنند تا افرادی که صرفه جویی می کنند با دیگران تفاوت داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۰۸ ۱۷ تير ۱۳۹۳
با با توی آبادان وخرشهر با جیر بندی آب شیرین راضیم
اب شور بد مزه نخوردید که قدر عافیت را بدانید
آخرین اخبار