رئیس جمهوری اسلامی "افغانستان" اعلام نتایج ابتدائی دور دوم انتخابات این کشور را گام دیگری در راه تکمیل روند انتخابات افغانستان دانست و گفت: پیروز انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهائی بعد از رسیدگی به شکایات و جدا شدن آرای درست از نادرست، اعلام شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه یک روز پس از اعلام نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی با 56.44 درصد آرا پیشتاز این دور اعلام شد، گفت: کمیسیون های مستقل انتخاباتی وظیفه دارند با شفافیت تمام و درک مسئولیت تاریخی خویش، تفکیک آرای را به انجام برسانند.

در این بیانیه با قدردانی از مشارکت گسترده مردم افغانستان در دو دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور، آمده است مردم افغانستان یکبار دیگر تعهد خویش را نسبت به تقویت دموکراسی و تثبیت حاکمیت ملی به نمایش گذاشتند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در این بیانیه ابراز اطمینان کرد دو کاندیدا در راستای منافع افغانستان راه تفاهم را در پیس خواهند گرفت.

این در حالی است که ˈعبدالله عبداللهˈ رهبر تیم اصلاحات و همگرایی که بر اساس نتایج ابتدایی 46.56 آرا را کسب کرده است، این نتایج را تقلبی خواند و آن را نپذیرفت.

ˈیوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز گذشته با تاکید بر اینکه اعلام نتایج ابتدایی به هیچ وجه اعلام برنده انتخابات افغانستان نیست، گفت: اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی از مجموع 8 میلیون و 109 هزار و 493 رای با کسب 4میلیون 485 هزار و 888 رای معادل 56.44 درصد آرای، پیشتاز است.

نورستانی گفت: عبدالله عبدالله نیز در این دور از انتخابات 3میلیون و 461 هزار 639 رای معادل 46.56 آرا را کسب کرد.

نورستانی با تاکید بر اینکه در دور دوم انتخابات افغانستان تقلب هایی صورت گرفته است، گفت: مذاکرات بین کاندیداها و نهادی داخلی و خارجی در خصوص تفکیک آرای پاک از ناپاک ادامه دارد و کمیسیون های انتخاباتی وظیفه دارند در این خصوص اقدام کنند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج ابتدایی، کمیسیون رسیدگی به شکایت ها پس از ثبت شکایت نامزدها 10 روز فرصت خواهند داشت به شکایت نامزدها رسیدگی و نتیجه را به کمیسیون برگزاری انتخابات ارسال و این کمیسیون نتایج نهایی را رسما اعلام کند.

در چند روز اخیر نمایندگان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با حضور ˈیونس قانونیˈ معاون اول و ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم ریاست جمهوری این کشور گفت و گوهایی را انجام دادند.

در این مدت نمایندگان سازمان ملل، نمایندگان سنای آمریکا و سفیران خارجی مقیم کابل نیز در خصوص جنجال انتخاباتی افغانستان با دو نامزد دیدار و گفت و گوهایی داشته اند.

قرار است نتیجه قطعی و نهایی انتخابات افغانستان 31 تیرماه اعلام شود.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار