یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به مفاد تعهدنامه امنیتی بین عراق و آمریکا، هر طرف که به تعهداتش عمل نکند طرف مقابل می‌تواند درخواست لغو، تعلیق و یا بازنگری در قرارداد را داشته باشد و عراق بایستی از این موضوع نهایت استفاده را ببرد.

"امیر موسوی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات نوری‌المالکی مبنی بر عدم حمایت دولت اوباما از عراق و زیر پا گذاشتن تعهداتش نسبت به این کشور در شرایط کنونی گفت: آمریکا برخی مواقع تعهداتش را در قبال عراق به خوبی و به موقع اجرا نکرده و در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و در حال حاضر ایالات متحده به‌ طور علنی به سود تروریست‌ها موضع‌گیری کرده است.
 
وی تصریح کرد: اوباما معتقد است بایستی در عراق تغییرات سیاسی صورت گیرد و بر این باور است که نوری‌المالکی باید از سمتش کناره‌گیری کند و شخص دیگری جایگزین وی شود به همین خاطر این کار آمریکایی‌ها علاوه بر اینکه دخالت در امور داخلی عراق به شمار می‌رود، شانه خالی کردن در قبال تعهداتی است که نسبت به دولت عراق ارائه کرده‌اند.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: اقدامات آمریکا نشان از آن دارد که نتایج انتخاباتی که کاملا آزاد به انجام رسیده و مورد تائید همگان قرار گرفته را به رسمیت نمی‌شناسند، بنابراین شرایط مطلوبی برای آمریکا وجود ندارد و اگر نوری‌المالکی و دولت عراق به‌ طور جدی بر سر مواضع خود بایستند آمریکا مجبور به تغییر رویه خواهد شد.
 
موسوی بیان کرد: تعلل‌هایی که آمریکا در اجرای تعهدنامه انجام می‌دهد نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده در شرایط به وجود آمده در عراق دخیل بوده و در واقع با تروریست‌ها و حامیانشان یعنی عربستان، ترکیه و اردن هم‌پیمان‌ است.
 
وی ادامه داد: حدود یک ماه از اتفاقات عراق می‌گذرد و ایالات متحده حدود 60 کارشناس و چند هواپیمای بدون سرنشین مسلح را برای عملیات پروازی در آسمان عراق به این کشور آورده اما هیچ نتیجه و خروجی از حضور آمریکا وجود ندارد که این امر نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده یا در حال منتقل کردن پشت‌پرده تصمیم‌گیری‌های امنیتی عراق به حامیان تروریست‌ها مانند عربستان است و یا در حال انجام کارهایی به سود تروریست‌ها بوده که دولت عراق در آینده متوجه آن می‌شود، بنابراین حضور این کارشناسان و هواپیماها در عراق به سود این کشور نیست.
 
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مفاد تعهدنامه امنیتی بین عراق و آمریکا، هر طرف که به تعهداتش عمل نکند طرف مقابل می‌تواند درخواست لغو، تعلیق و یا بازنگری در قرارداد را داشته باشد و عراق بایستی از این موضوع نهایت استفاده را ببرد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، تعهدنامه ، مالکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار