معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم گفت: وزیر علوم افرادی از گروهک‌های وابسته معامد نظام و اشخاصی که فعالیت ضد امنیتی در دانشگاه داشتند را به دانشگاه برگردانند و اجازه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی آنها را داد این به معنی ناامن کردن محیطی است که نیاز به امنیت دارد.

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم در گفتگوی مشروح با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه وزارت علوم مرجعیت علمی، فناوری و پژوهشی دارد و وظایف آن مشخص است،‌ اظهارداشت: وظایف این وزارتخانه با ثبت در اساسنامه وزارت علوم عبارت است از تولید علم، پیشرفت فناوری، توسعه رشته‌های علمی آموزش عالی و کادرسازی برای اداره امور کشور یعنی تربیت افراد متخصص از جمله وظایف وزارت علوم است. پس وقتی صحبت از علم، فناوری و تربیت افراد متخصص می‌شود وزارت علوم به طور ذاتی شأن فرهنگی و دینی پیدا می‌کند. چرا که مسلما در حوزه فرهنگی برای متخصصان اقدامی صورت گرفته است.

وی افزود: بنابراین خواسته‌ مردم و دولت این است که بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارچوب اسناد احکام بالا دستی که وزارت علوم تعیین کرده است به وظیفه اصلی خود عمل کند و تلاش بر تولید علم، فناوری، تحقیقات و تربیت افراد متخصص داشته باشد تا شاهد سرعت و شتاب علم که مهمترین وظیفه این وزارت است باشیم و کشورمان از جهات مختلف از جمله سند توسعه آموزش عالی و سند چشم انداز ایران 1404 دست پیدا کند.
 
* در طول این 6 ماه شاهد نگاه منفی مردم و مسئولان به وزیر علوم بودیم

خواجه‌سروی با بیان اینکه در صورتی که بخواهیم به چنین موضوعی دست پیدا کنیم باید تضارب آرا در دانشگاه‌ها به دور از اتفاقاتی که موجب نگرانی مردم، رئیس جمهور، مقامات اطلاعاتی و امنیتی و کسانی که مسئول حفظ آرامش و امنیت کشورمان هستند باشد، گفت: متاسفانه با روی کار آمدن فرجی‌دانا تصویر منعکس شده از وزارت علوم در جامعه، موجب شده شأن وزارت علوم در میان سایر وزارتخانه‌ها تنزل پیدا کند که لازم است این مشکل ریشه‌یابی و رفع شود؛ همواره در طول این 6 ماه شاهد بودیم نگاه عموم مردم و مسئولان نسبت به وزیر علوم منفی شده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم با اشاره به اینکه افرادی که دارای قدرت تحلیل سیاسی بوده و مسائل دانشگاه‌ را رصد می‌کنند اذعان می‌کنند که عملکرد وزیر علوم دانشگاه‌ها را به سمت فضای سیاسی مخرب و سیاسی‌کاری پیش برده است، تاکید کرد: این مسئله به این معنی نیست که دانشگاه نباید سیاسی باشد، در صورتی که فضای منطقی سیاسی در دانشگاه حاکم باشد مشکلی به وجود نخواهد آمد، اما بروز فضای سیاسی به جای تضارب آرا، منجر به تضارب افراد شده و مشکل ساز خواهد بود که متاسفانه این برداشت از عملکرد وزیر علوم وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای بنده به عنوان عضوی از خانواده وزارت علوم جای تاسف است که وزیر علوم شخصی را به عنوان سرپرست انتخاب کند که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وی رای منفی می‌دهد.

خواجه سروی گفت: عملکرد وزیر علوم این برداشت و استنباط را به وجود آورده که نوعی هنجارشکنی نرم در قبال مصوبات و قوانین کشور از طرف مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اتفاق افتادن است.

* این مسئله سیاسی است که سرپرست دانشگاه را مقابل شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار داده‌اند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم با بیان اینکه نمونه این هنجارشکنی‌‌ها را در انتخاب سرپرست دانشگاه‌ها شاهد بودیم، اظهارداشت: وزیر علوم طرحی را مبنی بر انتخاب سرپرست دانشگاه‌ها که قرار بود با مشورت اساتید و با تصمیم نهایی وزیر علوم تحقق پذیرد؛ مطرح کرد،‌ اما متاسفانه در نهایت بعد از رای دادن اساتید، وزیر علوم فرد مورد نظر را منصوب نکردند و این مسئله موجب بی‌اعتمادی اساتید به وزیر علوم شده است زیبنده یک مسئول در حکم وزیر نیست که اساتید به شخصی رای دهند ولی نتیجه کار شخص دیگری سرپرست انتخاب شود.

وی بیان داشت: این یک مسئله سیاسی است که سرپرست را در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده‌اند وزیر باید حافظ منافع و به نهادهای نظام احترام و شرایطی ایجاد نکند که تقابلی بین دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد و این موضوع مخربی است که در دانشگاه تهران اتفاق افتاده است.

* وزیر علوم اشخاصی که فعالیت‌ ضد امنیتی در دانشگاه داشتند را به دانشگاه برگرداند

خواجه سروی تاکید کرد: وزیر علوم افرادی از گروهک‌های وابسته معاند نظام و اشخاصی که فعالیت ضد امنیتی در دانشگاه داشتند را به دانشگاه برگردانند و اجازه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را به آنان داد این به معنی ناامن کردن محیطی است که نیاز به امنیت دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم با بیان اینکه در طول این 6 ماه شاهد نوعی جریان‌سازی برای احزاب در دانشگاه‌ها بودیم و استقلال سیاسی دانشگاه بر اثر عملکرد وزیر علوم سلب شده است، گفت: این آثار منجر به تزلزل در رشد علمی شده است قبل از این در توسعه علم از ترکیه بالاتر بودیم در حال حاضر کشورمان تزلزل پیدا کرده است و طرح‌های پژوهشی متوقف شده است.

* فرجی دانا نتوانست در بخش‌های تحت تصدی هماهنگی ایجاد کند

وی با بیان اینکه فرجی‌دانا نتوانست در بخش‌های  تحت تصدی هماهنگی ایجاد کند، تصریح کرد: ماه‌های اخیر در خصوص دانشجویان بورسیه با توجه به اینکه غیرقانونی بوده است هر کدام از دستگاه‌ها از جمله معاون دانشجویی، روابط عمومی وزارت علوم و معاون مجلس وزیر در مقابل کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌ایستند و هر کدام یک نظر دارند که این نشان دهنده‌ ضعف وزیر علوم است که نمی‌تواند مجموعه تحت تصدی را هماهنگ کند.
 
خواجه‌سروی خاطرنشان کرد: تصور بنده بر این است که وزیر علوم تلاش‌های زیادی انجام داده، اما این اشکالات در کارنامه ایشان موجود است که باید پاسخگو باشد؛ چرا که این مشکل موجب سرد شدن روابط مجلس با وزیر علوم شد بسیاری از مسئولین به وزیر تذکر لازم را دادند اگر این اشکالات رفع می‌شد شاهد این گونه مشکلات نبودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار