اینکه چگونه می توان بخشی از درآمد ماهانه را کنار گذاشت به عبارتی به فکر روز مبادا بود، موضوعی است که با خواندن سطرهای بعدی به آن پی خواهید برد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  «حداقل 10 تا 15 درصد درآمدتان را پس انداز کنید»، جمله ای ساده که می تواند در مواقع بروز یک مشکل به بهترین شکل شما را یاری کند. توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد؛ هریک از ما به دلیل شرایط شغلی یا درآمدی حتی خانوادگی در وضعیتی قرار بگیریم که به مبلغی بیش از درآمد ماهانه ای که داریم نیاز پیدا کنیم.

اینجاست که می توانیم به سراغ حساب بانکی برویم که مدت‌هاست فقط در آن پول واریز می کنیم بدون اینکه برداشتی داشته باشیم. اما اینکه چگونه می توان بخشی از درآمد ماهانه را کنار گذاشت به عبارتی به فکر روز مبادا بود، موضوعی است که با خواندن سطرهای بعدی به آن پی خواهید برد.

 مخارج تان را فهرست نویسی کنید

 در قدم نخست برای جلوگیری از هرگونه ریخت و پاش و هزینه اضافی فهرستی از نیازهای ماهانه خود و هزینه های احتمالی تهیه کنید. بهتر است این موارد را در درون دفترچه یادداشتی که به این کار اختصاص داده اید بنویسید. در برگه کناری نیز همه هزینه‌هایی را که به صورت روزانه انجام می دهید یادداشت کنید. به این ترتیب می توانید اطلاع دقیقی از میزان مخارج خود  در طول روز، یا هفته یا ماه داشته باشید. چنین رفتاری به شما کمک می کند تا بتوانید با کمی جمع و تفریق راهکاری برای صرفه جویی و کاهش مخارج غیر ضروری پیدا کنید.
 
 تفریح و سرگرمی را قلم نگیرید

بزرگ ترین اشتباهی که بسیاری از افراد برای افزایش میزان پس انداز خود می کنند این است که روی هزینه های مربوط به تفریح و سرگرمی را قلم می گیرند. با این رویکرد که می توانند مبلغ بیشتری را با حذف یک فعالیت غیر ضروری کنار بگذارند. این در حالی است که خالی شدن برنامه روزانه شما از  تفریح ممکن است موجب شود به تدریج دچار افسردگی و خستگی مفرط شوید. وضعیتی که برای فرار از آن بخش زیادی از پس اندازتان را یک شبه خرج کنید.
 
 هنگام دلخوری و دلتنگی خرید نکنید

اگر احساس می کنید دلتان بدجوری گرفته است یا دلخور هستید و برای بهبود حالتان می خواهید سری به مراکز تجاری بزنید توصیه می کنم از این کار منصرف شوید، زیرا این امکان وجود دارد که با خرید وسایل غیر ضروری هرآنچه را که طی ماه های گذشته پس انداز کرده اید در طول چند ساعت به باد دهید.البته این واقعیت غیر قابل انکار نیست که خرید می تواند برای لحظاتی  فرد را شاد کند، ولی فراموش نکنید که این شادی کوتاه مدت خواهد بود و خیلی زود شما می مانید و جیب پر از پولی که در یک چشم بر هم زدن خالی شده است.
 
 یکباره به خودتان فشار نیاورید

گاهی اوقات به افرادی برخورد می کنیم که تلاش می کنند تا بخش زیادی از درآمد ماهیانه خود را در صندوق خانواده قرار دهند و به این ترتیب خود را به سختی می اندازند. پیشنهاد ما به این افراد این است که به جای اینکه ناگهان قسمت بزرگی از حقوق ماهیانه‌شان را کنار بگذارند درآمدشان را به چهار بخش (تعداد هفته های هرماه) تقسیم کنند و هر هفته مبلغی را با توجه به هزینه‌هایی که کرده اند پس انداز کنند. شاید در ابتدا رقمی که کنار می گذارید چندان به چشم تان نیاید اما به تدریج این مبلغ بیشتر و بیشتر خواهد شد و روزی می رسد که موجودی حساب تان به شما انگیزه بیشتری برای پس انداز کردن خواهد داد.
 
پس انداز کردن ربطی به درآمد دارد

برخی از افراد معتقدند که میزان درآمد ملاکی برای تصمیم گرفتن درباره اینکه مبلغی از حقوق خود را در طول ماه گنار بگذارند یا به طور کلی پس اندازکردن را فراموش کنند خواهد بود.اما واقعیت این است که همه ما نیاز به پشتوانه ای برای روزهایی داریم که به مشکل برخواهیم خورد یا قصد خرید کالا یا وسیله ای به نسبت گران را خواهیم داشت. این افراد نیز می توانند مبلغی ناچیز را در طول ماه کنار بگذارند و آن را به حساب پس انداز خود واریز کنند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید خیالتان راحت باشد که از این اقدام متضرر نخواهید شد. البته فراموش نکنید که هرگز نمی‌توانید صد در صد درآمد خود را پس انداز کنید بنابراین زیاد به خودتان فشار نیاورید.
 
 صرفه جویی کنید

صرفه جویی بهترین راهکار برای پرکردن حساب پس انداز شماست. اما اینکه چگونه می توان بدون حذف تعداد زیادی از نیازهای معیشتی و تفریحی این کار را انجام داد، موضوعی است که درباره آن باید گفت انجام خرید برخی از کالاها به صورت عمده می‌تواند شما را دراین زمینه یاری کند. به عنوان نمونه حبوبات یا سایر اقلام خوراکی را به صورت فله ای بخرید. به جای خرید بسته های کوچک صابون مایع، مایع ظرف شویی و ... به سراغ گالن های بزرگ این محصولات بروید. البته همه این راهکارها مربوط به مواد غذایی و بهداشتی نمی شود. به طور نمونه اگر علاقه‌مند به خواندن مجله و کتاب هستید به جای اینکه در طول ماه رقمی را به خرید آنها اختصاص دهید سری به نزدیکترین کتابخانه محل خود بزنید وبرگه عضویت در این مکان را پرکنید.
 
  حساب بانکی ویژه باز کنید

این روزها خرید با کارت های اعتباری به عبارتی عابربانک ها به رفتاری عادی برای همه ما تبدیل شده است. عادتی که می تواند به شیوه ای برای کنار گذاشتن بخشی از درآمد ما تبدیل شود. به این ترتیب که شما باید دو حساب بانکی مجزا باز کنید. یکی برای کنار گذاشتن بخشی از حقوق ماهانه و یکی دیگر برای هزینه هایی که در طول ماه خواهید داشت.

 توصیه ما این است که برای حساب بانکی که پولتان را در آن پس انداز می کنید عابر بانک تهیه نکنید. نداشتن عابربانک و محدود بودن ساعت کار بانک ها موجب می شود تا شما کمتر به فکر برداشت از این حساب بیفتید. با این رویکرد در خاتمه هر ماه بخشی از درآمدتان را به حساب دارای کارت عابر واریز کنید و بخش دیگر را نیز به حساب بانکی بدون کارت اختصاص دهید.
 
 برای پس اندازتان برنامه ریزی کنید

داشتن انگیزه در زندگی همواره موجب می شود تا یک کار یا رفتار را به بهترین نحو انجام بدهیم. پس اندازکردن نیز از این قاعده مستثنا نیست. به عنوان مثال به نحوی برنامه ریزی کنید که بعد از جمع شدن مبلغی از پول در قالب پس انداز بتوانید وسیله یا کالایی را که مدت ها به داشتن آن علاقه‌مند بودید، خریداری کنید.

 این رویکرد به شما انگیزه کافی برای کنار گذاشتن بخشی از آنچه هر ماه در قالب دستمزد یا ...کسب می کنید می دهد. البته یادتان باشد که بهتر است با توجه به دخل و خرج ماهانه، پس اندازهای خود را طبقه بندی کرده و برای هر بخش نیز برنامه ریزی کنید، زیرا خرید یک وسیله می تواند تنها انگیزه و هدف شما برای این کار باشد. به طور مثال شما با مجسم کردن روزگار پیری مبلغی را برای این ایام کنار خواهید گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده ی خدا
۲۳:۵۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
دوستانی که بی پول هستید اگر اعتقاد دارید سعی کنید شب ها مخصوصا شب جمعه سوره واقعه رو بخونید سوره ذاریات هم بخونید سوره تکاثر هم روز دوشنبه وروز چهارشنبه چهل بار بخونید عالیه التماس دعا.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۹ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
من که درامد کم دارم پولم نمی تونم جمع کنم
ولی خرج بیهوده زیاد می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
علم بهتر است یا ثروت. من میگم ثروت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
علم بهتر است یا ثروت. من میگم ثروت
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
میگیم بیپولیم میگید پس‌انداز کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهندس بیکار
۲۲:۳۵ ۲۶ دی ۱۳۹۶
چی میگی!!!!!!!!
اخه من بیکار درآمدم کجا بود ک پس انداز هم بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۶
یک معلم با هیچکدام از این راهها نمیتونه پس انداز بکنه.اینکه تا بیستم ماه برسونه باید خداروشکر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
بی پولی بهم فشار آورده می ترسم از قسط هایی که عقب بمونن شوهرم شغلش خوبی نداره. چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
من بیکارم و بی پول!
آخرین اخبار