مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: : سخت تر شدن خاک در اثر گرما و ایجاد سِله که مانع از جوانه زدن بذرها و استقرار بوته ها و گسترش ریشه در خاک می شود.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: می توان با یک برنامه ریزی صحیح و استفاده مناسب از ماشین آلات نسبت به مدیریت بقایا اقدام کرد، بدون آنکه آنها را سوزاند.

وی ضمن بازگو نمودن از بین رفتن موجودات زنده و مفید با گرمای حاصل از سوزاندن کاه و کلش تشریح کرد: از بین رفتن موجودات زنده و مفید بخصوص کرم خاکی در اثر تولید گرمای زیاد و درنهایت موجب از بین رفتن ساختمان خاک و شرایط مساعد برای رشد و فعالیت ریشه گیاهان می شود.

سلیمانی ادامه داد: با کاهش مواد آلی، گیاهان زراعی تحمل خود را در برابر آفات، بیماریها، خشکی، گرما و سرما از دست می دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  یادآور شد: طبق تحقيقات انجام شده روی خاک دو مزرعه پس از 10 سال مزرعه ای كه كاه و كلش آن سوزانده مي شود در آزمايشات نشان داد كه خاک با از بين رفتن مواد آلی آن حاصلخيزی خود را از دست داده و به شدت در معرض تخريب و انحطاط است. 

وی اظهار داشت: دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی لازم به ذکر است به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه ای بسیار مطلوب تر دارد.

سلیمانی سوزاندن کاه و کلش را در افزایش فرسایش خاک تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می گیرد و با از بین رفتن لایه های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می دهد./س
 
 
برچسب ها: گسترش ، ریشه ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.