"حامد کرزی" رییس جمهوری افغانستان در دیدار ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا که برای میانجیگری در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان به کابل سفر کرده است، تاکید کرد 11 مرداد مراسم تحلیف رییس جمهور جدید را برگزار می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه اعلام کرد: ˈحامد کرزیˈ رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز (جمعه) با جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کاخ ریاست جمهوری دیدار و به لزوم واگذاری قدرت در 11 مرداد ماه به رییس جمهور جدید، تاکید کرد.

بر اساس این گزارش در این دیدار دو طرف در مورد مسایل مربوط به انتخابات افغانستان، پیشنهاد سازمان ملل متحد برای حل مشکل انتخابات و دیدگاه های هر دو کاندید ریاست جمهوری، تبادل نظر کردند.

کرزی در این دیدار گفت که از هر نوع راه حل برای برون رفت از معضل انتخابات که از طریق مراجع قانونی افغانستان و در تفاهم با کاندیداهای ریاست جمهوری صورت گیرد، استقبال می کند.

بر اساس این گزارش کرزی در این دیدار نقش سازمان ملل متحد را در این رابطه مورد تاکید قرار داد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در نخستین ساعات بامداد روز جمعه وارد کابل شد.

هدف از سفر کری به افغانستان، یافتن راه حلی برای انتخابات جنجالی افغانستان و گفت وگو با عبدالله عبدالله نامزد نارضی و اشرف غنی احمد زی، دو نامزد ریاست جمهوری این کشور اعلام شده است.

ادعای تقلب در دور دوم انتخابات ریاست افغانستان که در 24 خرداد برگزار گردید، از فردای روز برگزاری انتخابات از سوی عبدالله عبدالله مطرح شد.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، مدعی شد که ضیاءالحق امرخیل دبیر کمیسیون انتخابات در آنچه که ˈسازماندهی تقلب گستردهˈ خوانده شده ، دست داشته است.

این ستاد با پخش فایل های ویدیویی که نشان می داد عده ای در بیابان ها به طور غیرقانونی در حال پر کردن صندوق های رای هستند، نوارهای صوتی منتسب به امیرخیل را نیز منتشر کرد که در گفت وگو با مقامهای محلی تقلب را سازماندهی می کرد.

امرخیل به دنبال طرح این ادعاها استعفا کرد اما اتهامات مطرح شده علیه خود را نپذیرفت و خواهان تحقیق و بررسی در زمینه این ادعاها شد.

به دنبال اعلام نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در 16 تیرماه ، عبدالله نتایج اعلام شده را رد کرد و گفت کمیسیون انتخابات افغانستان را مشروع نمی داند.

براساس نتایج اعلام شده، اشرف غنی احمدزی در دو دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با کسب بیش از 56 درصد آراء پیشتاز است.

این در حالی است که یوسف نورستانی رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان نیز اعلام کرد تقلب هایی در دور دوم انتخابات این کشور روی داده است.

در همین حال سازمان ملل طرحی را که از حمایت حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز برخوردار است، پیشنهاد کرد که بر اساس آن 8 هزار صندوق رای گیری که 3.5 میلیون آرا را در بر خواهد گرفت بازرسی و بازشماری شود.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار