رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به ورود یک قلاده پلنگ به حاشیه روستاهای دهستان پشتکوه این شهرستان، از مردم خواست از این حیوان وسایر وحوش به عنوان سرمایه ملی و امانتی برای آیندگان حفظ و دراین زمینه احساس مسؤولیت و تکلیف کنند.

رضا کرمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن افزود: تعرض انسان به زیستگاه وحوش براثر عواملی همچون توسعه شهرها و روستاها، ساخت و سازهای غیرمجاز، گسترش جاده های ترانزیتی و محورهای مواصلاتی، حضور دامداران و عشایر در ارتفاعات، احداث و توسعه ایل راه های عشایری و ... عرصه را بر حیات وحش تنگ و تنگ تر کرده به طوری که آنها نیز مجبور به حضور و ورود در زیستگاه انسان شده اند.

وی یادآورشد: این مساله و بروز محدودیت های مختلف گُدار حیات وحش را که در سالیان نه چندان دور با سهولت انجام می شد، با سختی و دشواری مواجه کرده و وقوع خشکسالی و کم آبی نیز به ناچار حیوانات وحشی را به سوی کوهپایه ها، اراضی زراعی، باغات، مزارع و حاشیه روستاها کشانده است.

کرمی افزود: به این ترتیب این روزها حضور حیات وحش در حاشیه برخی مناطق روستایی بیش از گذشته از سوی مردم گزارش می شود که گاهاً خسارت هایی به مزارع و باغات نیز وارد می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: گزارشهای زیادی مبنی بر مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در حوالی روستاهای دهستان ˈپشتکوهˈ از بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه رسیده است و محیط بانان این اداره به دنبال بازگرداندن این حیوان به زیستگاه خودش هستند.

وی تصریح کرد: این گربه سان وحشی که از حیواناتی همچون کل، بز، میش و گراز تغذیه می کند به دنبال آنها به حاشیه روستاها کشیده شده که البته حضور چنین حیواناتی با توجه به طبعشان در این مناطق موقتی است.

کرمی افزود: پلنگ حیوان بسیار مغروری است که به ندرت آن هم در شرایط بسیار خاص که موقعیت خود یا فرزندانش را در خطر ببیند به انسان ها حمله می کند و بر این اساس، مردم این مناطق نباید هیچ گونه رعب و وحشتی از این حیوان داشته باشند.

وی یادآورشد: با این شرایط و پُر رنگ تر شدن حضور حیات وحش در برخی مناطق شهرستان، تعداد محیط بانان را افزایش داده ایم تا با کاستن از ترس و وحشت برخی اهالی، مانع از سوء استفاده شکارچیان شویم../س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.