رئیس جمهور روسیه بر گسترش مناسبات با آرژانتین تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  کانال تله سور، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه بر گسترش مناسبات با آرژانتین تاکید کرد.

 پوتین که به آرژانتین سفر کرده است در ضیافت شامی که به افتخار وی از سوی کریستینا فرناندز رئیس جمهور آرژانتین برگزار شد گفت: "خرسندم از این که تاکید کنم مذاکرات و تماس های امروز ما در بخش های مختلف دارای وجه مشخصه اعتماد و تفاهم متقابل است"

پوتین خاطرنشان کرد که مبنای منسجمی برای تحکیم مناسبات دو کشور و دو ملت روسیه و آرژانتین ایجاد شده است.   

رئیس جمهور روسیه یاد آوری کرد که نخستین سفیر این کشور در بوینس آیرس در سال 1885 نوشته بود که دو کشور می توانند روابط خود را برای آن که به متحد هم تبدیل شوند مستحکم کنند. 

پوتین افزود: "با پیگیری این توصیه دو کشور در طول صد و سی سالی که مناسبات دیپلماتیک دارند از یکدیگر حمایت کرده اند و برای صدها هزار روسی، آرژانتین به وطن دوم تبدیل شده است. ما بزرگترین جمعیت روس زبان در آمریکای جنوبی را در آرژانتین داریم."

به گفته رئیس جمهور روسیه ، آرژانتین هم اینک یکی از اصلی ترین شرکای مسکو در آمریکای لاتین است و هر دو طرف درباره مسائل بین المللی مهم نظرات مشترکی دارند. 

پوتین تصریح کرد: " ما طرفدار اصول جهانی چند قطبی مبتنی بر برابری و امنیت هستیم."

پوتین تاکید کرد که روسیه از یافتن راه حلی برای مناقشه بر سر جزایر مالویناس بین آرژانتین و انگلیس در گفت و گوهای مستقیم حمایت می کند. 

رئیس جمهور روسیه با اشاره به سخنان همتای آرژانتینی خود پیرامون دو گانه گرایی در سیاست خارجی همکاری دو کشور در چارچوب سازمان ملل متحد، گروه جی 20 و دیگر نهادهای بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

پوتین در خاتمه گفت: "مطمئن هستم که نتایج گفت و گوهای امروز فرصت های جدیدی برای گسترش همکاری راهبردی بین کشورهای ما ایجاد خواهند کرد. همچنین منجر به تحکیم مناسبات بازرگانی، فرهنگی و نزدیکی بیشتر دو ملت می شوند."         

همچنین  خبرگزاری رویترز نمیز گزارش داد پوتین  روز شنبه یک موافقتنامه همکاری در زمینه انرژی هسته ای را با آرژانتین امضا کرد.

"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه در این باره در بوینس آیرس به خبرنگاران گفت شرکت"روس اتم" که شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه شمرده می شود، پیشنهاد ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید را در آرژانتین مطرح کرده است.

 وی افزود شرکت روس اتم شرایط مالی آسانی را در این قرارداد برای‌آرژانتین فراهم کرده است.

 رئیس جمهور آرژانتین نیز در این باره گفت: "شرکت روس اتم به شدت در این کشور فعال است و تا کنون، حمایت های فنی و مالی خود را در اختیار آرژانتین قرار داده است."

وی همچنین ابراز امیدواری کرد روابط میان بوینس آیرس و مسکو تقویت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار