تفاهم نامه ساماندهی بافت تاریخی شهر شیراز با حضور سه تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی، معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و معاون عمرانی استانداری فارس امضا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در این تفام نامه بر تهیه سند بلند مدت چشم انداز و استراتژی توسعه شهری شیراز با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شیراز در مدت حداکثر دو سال تاکید شده است.

در این تفاهم نامه آمده است: تسریع در تصویب طرح تفضیلی بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و تهیه و تصویب طرح تجدید نظر حریم بناهای تاریخی منطقه تاریخی شهر شیراز در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اولویت باشد.

استقرار مجدد دبیرخانه مقررات ملی ساختمان در شیراز و برگزاری همایش دوسالانه مقررات ملی ساختمان و اجرای طرحهای حمل و نقل و ترافیک در محدوده بافت تاریخی فرهنگی شیراز با مشارکت وزارت راه و شهرسازی ( شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران)، شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مفاد این تفاهم نامه است.

با مشارکت وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری شیراز با زنده سازی و احیاء سه محور تاریخی و مراکز محلات آنها واقع در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز، مرمت و تملک خانه های تاریخی واقع در محدوده های ذکر شده در تفاهم نامه و زمینه سازی برای بهره برداری از آنها در جهت ایجاد جریان زندگی در بافت، حفاظت، مرمت و احیاء بازار وکیل شیراز با کمک و مشارکت هیئت امناء بازار و حفاظت، مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی زندیه شیراز برای ثبت جهانی اقدام لازم صورت گیرد.

اجرای طرح زندیه و احیاء میدان توپخانه با مشارکت وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) و شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چار چوب توافقنامه در مدت سه سال و تعهد به تملک عرصه و اعیان بانک ملی توسط شهرداری شیراز و وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) به صورت بالمناصفه و تملک ساختمان مخابرات توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مدت یکسال انجام پذیرد.

همچنین در بند پنجم تفاهم نامه ذکر شده بر تقویت در جهت بسترسازی و اعتمادسازی و حمایت از دفاتر تسهیل گری خدمات نوسازی محلات هدف توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) و شهرداری های استان فارس و پرداخت تسهیلات اسکان موقت به مالکان املاک واقع در پروژهای نمونه ( سالانه 2500پلاک) بر اساس اولویت های دفاتر خدمات گری و نوسازی و پرداخت تسهیلات ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری در پروژه های نمونه و دفاتر خدمات نوساز وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) تاکید شد.

تدوین برنامه های ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی و فعال کردن ستاد استانی و شهرستانی مربوطه در ارتباط با محلات و بافت های هدف توانمندسازی و تامین زمین و هزینه های ساخت خانه محلات در وزارت راه و شهرسازی ( شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) و شهرداریهای شیراز، مرودشت، کازرون از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.