اصفهان/

نرخ باروری در اصفهان پایین است

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: نرخ باروری در اصفهان اکنون حدود 1.7 است که از حد جایگزین پایین تر آمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، میترا مرادی نیا در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: اگر نرخ باروری از حد جایگزین کمتر باشد یعنی دچار سیر نزولی جمعیت شده ایم.

وی گفت : حد جایگزینی باروری سطحی از باروری است که در آن سطح، در نسل بعدی به اندازه کافی دختر برای جایگزین کردن زنان در جمعیت وجود دارد.
این کارشناس با اشاره به اینکه فقط استان سیستان و بلوچستان، دارای نرخ باروری بالاتر از حد جایگزین است، تصریح کرد: نرخ باروری سایر استانها نیز به دو نزدیک شده است.
به گفته وی این آمار در حالی است که در سالهای 55 تا 65 نرخ باروری در کشور به شش تا هفت رسیده بود.
وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که باید در استان اصفهان در زمینه افزایش نرخ باروری کار کرد، گفت: سیاست ها و برنامه های اتخاذ شده در این زمینه نباید تهدید کننده بلکه باید مبتنی بر فرهنگ سازی جهت اصلاح روند رشد جمعیت کشور باشد.
وی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تا با حفظ سلامت مادر و کودک از افراط و تفریط در این زمینه پرهیز شود.
مرادی نیا افزود: با توجه به کاهش نرخ باروری اکنون حدود 9.2 درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند که این میزان رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: اگر تعداد سالمندان (افراد بالای 60 سال) در جامعه ای به بیش از 10 درصد برسد، آن جامعه پیر محسوب می شود.
این کارشناس با اشاره به آیین نامه حمایت از سالمندان مصوب سال 83 اظهار کرد: از تیر ماه سال گذشته برنامه ای در گروه سلامت خانواده و جمعیت استان اصفهان برای مراقبت از جمعیت سالمندان اجرا شده است.
وی این برنامه ها را آموزش شیوه زندگی سالم، تغذیه، ورزش و خدمات رسانی درمانی از جمله ویزیت سالانه برای سالمندان اعلام کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: ترغیب جوانان به ازدواج و بچه دار شدن باید با استفاده از برنامه های تشویقی، حمایت مالی و ارائه تسهیلات صورت گیرد.
پژمان عقدک افزود: امروزه ما با دسته های مختلفی از جوانان مواجه هستیم، جوانانی که ازدواج نمی کنند، جوانانی که ازدواج می کنند اما حاضر به بچه دار شدن نیستند و جوانانی که ازدواج می کنند اما فقط یک فرزند دارند.
وی تاکید کرد: لازم است با حل معضلات اقتصادی و اجتماعی، تلاش های زیادی در زمینه فرهنگسازی برای داشتن دو یا سه فرزند صورت گیرد.
وی درباره برنامه های مرکز بهداشت استان اصفهان در زمینه سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ما در هنگام ازدواج، مشاوره های لازم را به جوانان درباره مسائل مختلف عاطفی و خطرات عدم باروری می دهیم.
این پزشک با تاکید بر افزایش کمی و کیفی خدمات مشاوره ای از ابتدای امسال افزود: خدمات تنظیم خانواده با توجه به سیاست های جدید اجرا می شود.
وی یکی از این سیاست های جدید را سختگیری در اعمال جراحی وازکتومی ( نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از بارداری) و توبکتومی (بستن لوله های رحمی برای پیشگیری از بارداری در زنان) عنوان کرد و توضیح داد: پیش از این، دو عمل جراحی یاد شده به طور رایگان و بدون محدودیت انجام می شد.
عقدک ادامه داد: اما اکنون این کار هدفمند شده و کمیته ای متشکل از مشاوران و متخصصان در باره تقاضای انجام این اعمال جراحی اظهار نظر می کنند که در صورت تشخیص نیاز به این عمل با انجام آن به طور رایگان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی موافقت می شود.
وی عوارض و خطرات جمعیت فعلی کشور را چندان حاد ندانست و گفت: ما دارای حدود سه میلیون زوج نابارور هستیم که اگر آنها را با اعمال سیاست های تشویقی، بچه دار کنیم جمعیت زیادی به کشور اضافه می شود.
بیستم تیر مصادف با 11 جولای به عنوان روز جهانی جمعیت نامگذاری شده است.
امسال شعار روز جهانی جمعیت،« سرمایه گذاری برای جوانان، تنها نگاه به امروز نیست بلکه آینده آنها را می سازد»، است.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: اصفهان ، پایین ، بودن ، نرخ ، باروری ، در
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.