یک قلاده پلنگ 24 راس گوسفند را در خواف درید .

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت:این پلنگ دیشب با حمله به آغل گوسفندان در روستای دردوی این شهرستان باعث تلف شدن 24 رأس گوسفند شد .
عباس طاهریان افزود:به همت کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در منطقه و محل حادثه رد و نمایه‌های پلنگ مشاهده شده است .
او گفت: این چندمین بار است که پلنگ با حمله به گوسفندان باعث ایجاد خسارات می‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: خشکسالی‌های مکرر دهه اخیر، فعالیتهای صنعتی و معدنی در منطقه، تخریب زیستگاه‌ها و کاهش چشمگیر منابع غذایی منجر به حمله درندگان از جمله پلنگ به احشام شده است.
طاهریان با تأکید بر حفظ گونه ارزشمند پلنگ در منطقه افزود: پس از این حادثه گروهی از مأموران یگان حفاظت محیط زیست خواف در محل مستقر و با پلنگ روبرو شدند اما متأسفانه به علت تاریکی مطلق هوا، امکان تصویربرداری از پلنگ میسر نشد.
او گفت: براساس شواهد و اظهارات بومیان یک قلاده توله پلنگ نیز در همان حوالی مشاهده شده که آموزشهای زیست محیطی به روستائیان برای جلوگیری از آسیب رساندن به توله پلنگ در حال ارائه است .
رییس حفاظت محیط زیست خواف از مسئولان خواست با توجه به خسارات سنگینی که این پلنگ به دامداران منطقه وارد کرده است و تنها راه معیشت این افراد دامداری است، در خصوص جبران خسارت دامداران چاره‌اندیشی شود تا مبادا روستائیان برای پیشگیری از حوادث احتمالی آینده و دریده شدن بیشتر گوسفندان برای کشتن این پلنگ اقدام کنند .
طاهریان گفت: همه مستندات مرتبط با اعلام خسارت فرد زیان دیده ، گزارش بازدید ، کروکی محل و تدقیق موقعیت جغرافیایی محل حادثه، ردپای پلنگ، تصاویر تلفات و تصاویری از توپوگرافی محل برای پیگیری حقوقی موضوع به اداره کل متبوع ارسال شده است.
روستای دردوی در 45 کیلومتری شمال شرقی خواف و در دل ارتفاعاتی موسوم به معدن (شامل تُنگُل، بوته گل، برققز و کوه طالب) واقع شده است و یکی از زیستگاه‌های مهم قوچ و میش وحشی به شمار می رفته است که جمعیت آن رو به کاهش نهاده است .
قیمت هر راس گوسفتد زنده ، هم اکنون به طور میانگین 5 میلیون ریال است .ش/انتهای پیام

برچسب ها: پلنگ ، گوسفند ، خواف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.