مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های سیستان و بلوچستان گفت: علاقه دو کشور به توسعه مناسبات تجاری از یک میلیارد دلار کنونی به 5 میلیارد دلار مستلزم ایجاد ساز و کارهای عملی است که در این راستا راه‎اندازی پایانه مرزی پیشین ضروری است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان .، علی خانقائی در نشست مشترک با محمد زمان نورستانی سرکنسول افغانستان در زاهدان گفت: علاقه دو کشور به توسعه مناسبات تجاری از یک میلیارد دلار کنونی به 5 میلیارد دلار مستلزم ایجاد ساز و کارهای عملی است که یکی از مهم‌ترین اقدامات عملی در این راستا راهاندازی پایانه مرزی پیشین در جنوب استان و توسعه این منطقه خواهد بود..

مدیرکل حمل و نقل و پایانههای سیستان و بلوچستان با اشاره به یادداشت تفاهمهای کمیسیون حمل و نقل جاده ای دو کشور برای راه‌اندازی مرز رسمی جدید در پیشین انعقاد پروتکل مشترک مرزی برای راه اندازی مرز رسمی ضروری به نظر میرسد.

این مسئول حذف عوارض بین دو کشور را برای تسهیل مبادلات تجاری مهم دانست و افزود: این منجر به کاهش هزینه های مرتبط با حمل و نقل و در نتیجه کاهش بهای تمام شده کالا خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلاتی در اخذ ویزا برای رانندگان ترانزیتی وجود دارد و در حال حاضر برای رانندگان که محل صدور شناسنامه آنها سیستان و بلوچستان نیست در زاهدان ویزا صادر نمیشود که باید این مشکل برای روان سازی تردد ها برطرف شود.

خانقایی به حجم تردد مسافر بین دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: برای خدمت رسانی مناسب تردد مسافر از طریق شرکت‌های حمل و نقل بین المللی مسافری دو کشور انجام شود و در صورت ایجاد شرایط حضور ناوگان مسافربری عمومی و اتوبوس‌های ایرانی در پاکستان، بخش خصوصی از آن استقبال میکند. سرکنسول پاکستان نیز بر اهمیت توسعه مناسبات بین دو کشور تاکید و اعلام کرد: در سفر اخیر سفیر پاکستان در استان و در دیدار با مقامات استانی به رفع موانع برای راه اندازی پایانه مرزی پیشین و تسهیل مراودات تجاری تاکید شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانههای سیستان و بلوچستان با اشاره به تشکیل کمیته مرزی مراودات تجاری مرزی بین دو کشور در مرداد ماه سال جاری در پاکستان، این نشست را فرصت مناسبی برای رفع و توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف دانست./س

 

برچسب ها: مراودات ، ایران ، پاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.