ششمین نشست نمایندگان قدرت های اقتصادی نوظهور از صبح سه شنبه و با داوری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آغاز بکار کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از مسکو تایمز ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "پیتر هابسون "‌نوشت : برای روسیه ایجاد یک بانک توسعه در "بریکس " به ارزش 100 میلیارد دلار و نیز یک صندوق ذخیره پول به همین ارزش می تواند یک تحول عمیق سیاسی و اقتصادی محسوب شود .

در شرایطی که غرب تحریم های اقتصادی را بر ضد مسکو و به منظور تنبیه پوتین در ماجرای "بحران اوکراین " اعمال نموده است , روسیه خود را موظف کرده است که ساختار اقتصادی خود را با همکاری نسل بعدی اقتصادهای موفق دنیا از جمله هند , برزیل , چین و آفریقای جنوبی تقویت نماید . 

این نشست در حالی برگزار می شود که نمایندگانی از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز در آن حضور دارند . این حضور ناشی از انتقادات برخی کشورهای غربی از سرعت بالای پیشرفت "بریکس" می باشد .

کشورهای غربی 20 درصد تولید ناخالص داخلی  جهان و 40 درصد جمعیت کل دنیا را به خود اختصاص داده اند . بعلاوه از دیدگاه آنان , این دو نهاد مالی ( بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ) توسط کشورهای ثروتمند (جی 7 ) اداره می شود و حق دارند در بسیاری از امرو اقتصادی دنیا دخل و تصرف داشته باشند . 

در ادامه این مقاله آمده است : با در نظر گرفتن اعتراض و شکایت کشورهای غربی از روند توسعه " بریکس " از دیدگاه آمریکا باید سیاستی که بیش از 70 سال است که در صندوق بین المللی پول اجرا می شود در "بریکس" نیز اعمال گردد , سیاست و راهبردی که از سال 2010 به حالت تعلیق در کنگره آمریکا باقی مانده است . 

چنانچه توافق تاسیس بانک و صندوق ذخیره پول در نشست "بریکس" در برزیل انجام گیرد می تواند منبعی برای بهبود و تقویت اقتصاد کشورهای عضو آن به شمار آید . همچنین با توجه به افزایش نرخ بهره توسط بانک های آمریکایی موجی از بحران مالی در کشورهای در حال توسعه ایجاد شده که در صورت امضای این توافق در "‌بریکس "‌ این مسئله نیز تا حدود بسیار زیادی حل خواهد شد . 

بانک "بریکس" سرمایه مرکزی ابتدایی خود را 20 میلیارد دلار تعیین خواهد کرد که 10 میلیارد آن نقدی و 40 میلیارد آن به شکل ضمانی می باشد . هر کشور بریکس برای آغاز فعالیت بانک مبلغی معادل 2 میلیارد دلار را سرمایه گذاری خواهد کرد و در درازمدت این سرمایه به 100 میلیارد دلار افزایش می یابد . 

در انتهای این مقاله آمده است : این بانک " بانک پیشرفت های نوین " نام گذاری شده و بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده اند . چنانچه چنین اقدامی عملی شود بخش اعظمی از سیاست مسکو برای جبران تحریم های غرب علیه این کشور عملیاتی خواهد شد . بعلاوه اینکه سایر کشورهای عضو "بریکس" نیز از مزایای تشکیل چنین بانکی بهره مند می شوند . 



انتهای پیام /

برچسب ها: اجلاس ، پوتین ، غرب ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار