با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت به شدت بر درمان و بستری بیماران تمرکز گرفته است به شدت نگران تأمین منابع مالی برای تداوم این طرح هستیم.

احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت به شدت بر درمان بیماران بستری تمرکز یافته است و منابع مالی این طرح نیز محدود است. نگرانیم به علت برخی اقدامات غیر کارشناسی این طرح نیز به سرنوشت پزشک خانواده دچار شود. 

وی تصریح کرد: تقدم درمان بر پیشگیری به اتلاف منبع طرح تحول منجر می‌شود که می‌تواند تجربه‌ای گران برای حوزه سلامت کشور باشد. 

وی با بیان اینکه باید سعی شود ضمن رعایت عدالت به بلند مدت بودن اثر طرح تحول اندیشید، خاطر نشان کرد: درمان سطحی ترین راه در حوزه سلامت و رفع مشکلات است و جای بستر فرهنگی و بهداشتی هنوز در طرح تحول خالی مانده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ تير ۱۳۹۳
با تشکر ازباشگاه خبرنگاران
رئیس جمهور در وزارت بهداشت در آغاز طرح در نشست با وزير، معاونان، مشاوران و مديران ارشد اين وزارتخانه اهداف تحول نظام سلامت را در 4 محور زیر بیان فرمودند:
1)اصلاح فرهنگ حرفه‌اي پزشکي و سبک زندگي جامعه در حوزه بهداشت.
2) ارتقاي فرهنگ عمومي .
3)کاستن از فشارهاي رواني که معضلات بسياري در سلامت مردم به وجود مي‌آورد.
4) نظارت بر عملکردها در حوزه بهداشت و درمان و مقابله جدي با فساد در چرخه نظام سلامت.
از این میان فقط به بخشی از مورد 4 عمل شده که درواقع این بخش جزو وظایف قبلی وزارت بهداشت بوده است:
1)کاهش ميزان پرداخت از جيب مردم پرداخت 10 درصد شهری و5 در صدی روستایی بیماران بستری. که قبلا هم همین رقم بوده است!!
2)عدم پرداخت هزينه‌هاي ساير ملزومات، به‌ويژه تجهيزات پزشکي مثل دمپايي، ملحفه و... !!!
3)انجام خدمات تشخيصي، تصويربرداري و ساير خدمات مورد نياز در خود بيمارستان که باید اینگونه باشد واین قسمت تنها مقوله جلوگیری از فساد بوده که دستگاههای تشخیصی وتصویربرداری خراب میشدند !!تا مردم به بخش خصوصی ارجاع شوند!
4) رايگان شدن زايمان طبيعي که یارانه های مردم را به متخصصین زنان تقدیم میکنیم!!!!
نماینده محترم مجلس که در درجه اول پاسخگوی خدا وبعدا مردمید باید بدانید در واقع در این مدت تحولی آنچنانی صورت نگرفته و به 4 محور اصلی تحول عمل نشده است!اصلاح فرهنگ حرفه ای پزشکی محور اول بوده که هیچ اقدامی نشده وپزشکان به اعمال جراحی غیر ضروری اعم از پروستات و برداشتن غیر ضروری رحم وکاتاراکت وکیسه صفرا ولوزه کودکان واندوسکوپی های غیر ضروری و....ادامه میدهند و محور 2 که آموزش بیماران وارتقای فرهنگ عمومی است فراموش شده است.در مورد محور 3 هم که کاستن از فشارهای روانی مردم است ومتولی آن وزارت بهداشت است وباید درجهت کاهش آلودگی هوا ومحیط زیست و ایجاد آرامش از نظر شغلی واجتماعی برای مردم قدم بردارد که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
امید است به جای شعار عملا وزارت بهداشت در تمامی زمینه ها متحول شود مثلا در کاستن از حجم وزارت بهداشت ونیروی انسانی پشت میز نشین تا بتواند تحولی در نظام بیمار سلامت کشور ایجاد کند.انشالله
Germany
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۳
جانا سخن از زبان ما میگویی.در حقیقت هزینه های در مان تسلیم شدن در برابر خواسته های عوام است ولی پیشگیری کاستن از این هزینه هاست!سلامتی صرفا مقوله پزشکی ودرمان بیماریها نیست.پیشگیزی درحقیقت پایه صرفه جویی در منابع مالی است.ما هنوز آمار دقیق مصارف هزینه های دولت را براساسنوع بیماریها نداریم!ما آمار بودجه وزارت بهداشت را منتشر نمیکنیم که مثلا قسمت اعظم این هزینه ها درموارد مختلف کجا هزینه میشود!الویت بندی نداریم مثلا آمار بیماران بستری که بیشترین هزینه را صرف آن میکنیم مربوط به کدام بیماری است!تا براساس آن برای پیشگیری اقدام کنیم والویت بندی پیشگیری داشته باشیم!والا اختصاص بودجه به وزارت بهداشت وصرف آن ادامه راه قبلی است که به ترکستان است!