نجف( مفرد نجاف) از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر که تا بغداد 160 کیلومتر و تا کربلا 78 کیلومتر فاصله دارد دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و در سرشماری سال 2003 میلادی حدود 585000 نفر جمعیت داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

نجف( مفرد نجاف) از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر که تا بغداد 160 کیلومتر و تا کربلا 78 کیلومتر فاصله دارد دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و در سرشماری سال 2003 میلادی حدود 585000 نفر جمعیت داشته است.

واژه نجف به معنای زمین بلندی است که آب به بالای آن نمیرود، برخی نیزکلمه نجف را ترکیبی از دو واژه «نی» و «جف» به معنای «نیزار خشکیده» میدانند که در هر دو صورت وجود سرزمین پستی به نام دریای نجف در کنار این شهر، این دو نظریه را قابل تأمل نموده است.شهر نجف در آغاز تاریخ اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی بوده که به نام ظهرالکوفه شناخته میشده است؛ لاکن با انتقال پیکر مبارک حضرت امام علی ع به این منطقه و شناخته شدن حرم امیرالمومنین ع در قرن دوم هجری توسط امام صادق ع درآنجا، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از چندین محله آن به شمار میآید.

شهر نجف اشرف با وجود بارگاه حضرت امیرالمومنین در آغوش خود، شرافت و عظمت با شکوهی یافته است به طوری که این شهر با توسعه بی نظیر علمی و فرهنگی، و افزایش فعالیت های حوزوی و دانشگاهی در اطراف حرم امام علی ع، به بزرگترین مرکز علمی جهان اسلام تبدیل شده است؛ مراکزعلمی ای که بزرگترین دانشمندان اسلامی را در علوم گوناگون اسلامی، در دل خویش پرورانده که هر یک افتخار بزرگی در جهان اسلام محسوب میگردند. شهر نجف با رأی بالای وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در اجلاسیه سال 2011 میلادی در شهر باکو، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 میلادی انتخاب و معرفی شده است.

نجف در تاریخ خود، با حمایت کشورهای استعمارگر، بارها مورد هجوم وهابی ها قرار گرفته که از آن جمله میتوان سالهای 1216 و1217 و1221 میلادی را نام برد که موجبات قتل و غارت بینظیر مردم این شهر شده است؛ در این میان مبارزات مردم نجف با استعمارگران به عنوان الگویی برای مبارزات مردم عراق همواره مطرح بوده و انقلاب ضد استعماری مردم و علمای این شهر با عنوان «ثوره العشرین» در سال 1920 میلادی با متجاوزان انگلیسی، در تاریخ مردم عراق ثبت شده است.

از محله های قدیم نجف

العماره، الحویش، البراق و المشراق را نام برد که در اطراف حرم امام علی ع قرار دارند و از محلات جدید نیز میتوان به محلات: حی الامیر، حی الغدیر، حی الجدیده، حی الصناعی، حی العلماء، حی الحنانه و حی الاسکان، اشاره نمود. خیابانهای مشهور این شهر نیز عبارتند از: شارع المدینه، شارع الرسول، شارع علی ابن ابی طالب، شارع الکوفه، شارع امام صادق ع، شارع الخورنق، شارع الطوسی، شارع السور.

مساجد معروف شهر نجف

مسجد شیخ طوسی، مسجد شیخ انصاری، مسجد هندی، مسجدالخضراء، مسجدالجواهری و مسجد الصافی الصفا.

مدارس دینی این شهر نیز عبارتند از: مدرسه مقداد سیوری، مدرسه صدر، مدرسه معتمد، مدرسه شیخ مهدی، مدرسه قوام، مدرسه ایروانی، مدرسه سلیمیه، مدرسه بادکوبه ای، مدرسه شربیانی، مدرسه خلیلی، مدرسه آخوند، مدرسه هندی، مدرسه مجد شیرازی، مدرسه دارالحکمه، مدرسه لبنانیه، مدرسه ارزیه و مدرسه دارالعلم.

همچنین گورستان مهم اسلامی که مهم ترین گورستان مسلمانان بعد از بقیع به شمار میرود در جوار بارگاه امم علی (ع) است که به نام دارالسلام معروف است/ب

برچسب ها: نجف ، از گذشته ، تا ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.