به گزارش پنتاگون ، ایران همچنان در حال فعالیت های پیشرونده در برنامه موشکی بالستیک خود بوده و از این کار صرف نظر نخواهد کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از یو اس ای تودی ؛‌ با توجه به اینکه روند دیپلماسی میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان بخوبی در حال پیشرفت است و نیز تلاش مستمر آمریکا برای باز ماندن پنجره های گفتگو با ایران جای تعجب نیست که گزارش اخیر پنتاگون درباره ظرفیت ها و توانمندی های نظامی و موشکی ایران با جزئیات کمتری ارائه شود . 

این گزارش پنتاگون که اوایل سال جاری میلادی به کنگره ارائه شده شرح مختصری از چالش های موردنظر آمریکا در قبال برنامه نظامی ایران است . حسن روحانی , رییس جمهوری ایران و سیاست وی در همکاری و رابطه با غرب یکی از پنجره های امید غرب و بخصوص آمریکا برای تداوم مذاکره با تهران به شمار می آید . 

درادامه این مقاله آمده است : از دیدگاه غرب انتخاب روحانی بعنوان ریاست جمهوری ایران فرصت طلایی برای بازگشایی درهای سیاسی با این کشور به شمار می رود . این تمایل به مذاکره و همکاری در دولت جدید ایران نیز وجود دارد . حکومت و دولت تهران اعلام کرده اند که در صورت احقاق حقوق ملی و بین المللی خود به رسمیت شناخته شوند حاضر به همکاری و مذاکره با غرب خواهند بود . 

روحانی همچنین هر از گاهی این موضوع را برای کشورهای غربی یادآوری می کند که هر آنچه تحت دولت وی انجام می گیرد تبعیت مستقیم از فرمان رهبری ایران است . آیت الله علی خامنه ای , رهبریت ایران در راس ساختار قدرت در کشور قرار داشته و بعنوان راهنمای سیاسی , معنوی و فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین شده است . 

به عبارت دیگر اگرچه روحانی و شعارهای ریاست جمهوری وی درباره ارتباط با غرب با روسای جمهور پیشین در ایران متفاوت است اما این موضوع نمی تواند دلیلی برای نافرمانی وی از عملکرد و خط مشی رهبری کشور باشد . انعطاف پذیری هسته ای و یا پیگیری منافع بین المللی کشور تحت دستور رهبری و با مدیریت دولت روحانی انجام میگیرد. 

یو اس ای تودی افزود :  در بخشی از گزارش پنتاگون ادعا شده است : ایران برای غرب همچنان یک منبع بی ثباتی در منطقه محسوب می شود چرا که این کشور همواره برای صادر کردن افکار و اعتقادات انقلابی خود به کل دنیا تلاش کرده است . بعلاوه اینکه طی سی و پنج سال گذشته همکاری هایی در سوریه و عراق توسط ایران انجام گرفته که برخلاف منافع غرب می باشد . 

مشارکت های دوجانبه و چندجانبه ایران با هم پیمانا منطقه ای خود از جمله عراق , روسیه , سوریه و حزب الله لبنان همچنان ادامه داشته و دامنه این فعالیت ها از سیاست به اقتصاد , همکاری های نظامی و سرمایه گذاری های دوطرفه  و کلان توسعه پیدا کرد . 

طی سالهای گذشته دردسرسازی ایران و پیشرفت های همه جانبه آن برای ابرقدرت ها و غارتگران غربی حاضر در خاورمیانه بیشتر و بیشتر شد . نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه فعالیت های دفاعی و نظامی بخصوص طراحی , تولید و توسعه موشک های بالستیک پیشرفت های چشمگیری داشته است به گونه ای که بخش اعظمی از تحریم های غرب به همین موضوع اختصاص داده شده است . 

این روزنامه آمریکایی در ادامه اذعان کرد : قابلیت های نظامی ایران بطور مستمر در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو است . اگرچه هیات ایرانی اکنون در حال مذاکره با نمایندگان قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای این کشور است اما این مذاکرات دلیلی برای توقف تلاش تهران برای تبدیل شدن به قدرت برتر نظامی _ دفاعی در منطقه و حتی جهان نمی شود . 

تهران بطور موازی و همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای سیستم های تسلیحاتی متقارن و نامتقارن گسترده ای را طراحی و تولید می کند . بر اساس گزارش پنتاگون , بخشی از این پیشرفت های فزاینده شامل : ناوهای جنگی فوق پیشرفته , زیردریایی های کوچک اما با امکانات نظامی فراوان , تولید باتری های موشک کروز ساحلی و موشک های بالستیک ضدناو می باشند  . 

این ابزارهای دفاعی این قدرت را به ایران می دهد تا هرچه بیشتر بر منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تسلط داشته و هرگونه تهدید خارجی در این منطقه را دفع نماید . مقامات آمریکایی بارها در این باره هشدار داده اند که توانایی ایران در بستن فوری تنگه هرمز نشان دهنده افزایش توانمندی های نظامی این کشور با سرعت فوق پیش بینی می باشد  .  

ایران اکنون به توسعه برنامه دفاعی " موشک های بالستیک " خود  ادامه می دهد. بر اساس پیش بینی اخیر کاخ سفید تهران قادر است تا سال آینده موشکهای بالستیک قاره پیما را در حجم فراوان تولید نماید . این گزارش بطور علنی اعلام شده است که هنگامی که کشوری قادر به پرتاب ماهواره یا هر وسیله ای به  فضا می باشد این توانایی را نیز بطور بالقوه دارد موشک های قاره پیما تولید نماید . 

در انتهای این مقاله آمده است : بی شک تلاش کنونی ایران در برنامه های موشکی بالستیک به منظور تبدیل شدن به یکی از قدرت های نظامی برتر در دنیا می باشد . برنامه های ساخت ماهواره ها و فعالیت های فضایی نیز رده بندی این کشور را در دنیا بسیار ارتقا داده است . 

هیات مذاکره کننده ایرانی بحث بر سر برنامه دفاعی موشکی خود را در میان گفتگوهای هسته ای رد کرده اند چرا که به اعتقاد آنان این دو مسئله ( فعالیت های هسته ای و برنامه های دفاعی ) هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و برنامه های نظامی و دفاعی کشوری قابل چالش و بحث نیست . 

اگرچه پنتاگون این گزارش را منتشر کرده است اما تصوری اشتباه است که فکر کنیم انواع فشارها اعم از اقتصادی و سیاسی بتواند مانع تلاش تهران برای پیشبرد برنامه های دفاعی خود باشد . غرب باید پیشرفت ها و توانایی های زیاد نظامی و دفاعی ایران در خاورمیانه را بپذیرد . 

انتهای پیام /

برچسب ها: موشک ، بالستیک ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار