معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: تمام شهرستان‌های استان به دستگاه غربالگر چشم با دقت بالای 92 درصد مجهز هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،ابوالفضل باب‌الحوائجی با اشاره به اینکه در سال گذشته 75 درصد کودکان سه تا 6 سال زیر پوشش برنامه غربالگری تنبلی چشم یا آمبلیوپی قرار گرفتند، اظهار کرد: در سال گذشته 57 هزار کودک در برنامه غربالگری چشم کودکان شرکت و 25 درصد باقی مانده نیز به طور شخصی به پایگاه‌های دائمی بینایی سنجی مراجعه کردند، به این ترتیب 100 درصد کودکان زیرپوشش قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته 10 درصد افراد معاینه شده مشکوک تشخیص داده شدند، افزود: برخی از افراد با ارجاع به اپتومتریست و با تجویز عینک و پوشش، مشکلشان رفع شد و سه درصد نیز به چشم پزشک نیاز پیدا کردند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه 150 نفر زیر عمل جراحی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: تمام عیوب انکساری چشم درمان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته پایگاه دائمی سنجش بینایی در استان تأسیس شده، تصریح کرد: در هر مرکز شهرستان در استان همدان یک مرکز دائمی تأسیس شده و در مدت یک سال گذشته از افراد جامانده در طرح‌های زمانی دعوت شده تا به این مراکز مراجعه کنند.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه تمام شهرستان‌ها مجهز به دستگاه غربالگر چشم با دقت بالای 92 درصد هستند، ادامه داد: علاوه بر وجود مراکز دائمی در هر یک از ماه‌های سال مربیان مهدها آموزش داده می‌شوند تا معاینه کودکان را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه مراکز دائمی از ابتدای سال فعالیت خود را آغار کردند، افزود: تمامی مراحل معاینه تا جراحی چشم به جز سطح اول که هزار تومان حق معاینه دریافت می‌شود، رایگان است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در پایان یادآور شد: زمان طلایی تشخیص تنبلی چشم زیر 6 سال است و درمان آن هم باید زیر 10 سال صورت گیرد که در غیر این صورت افراد نابینا می‌شوند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: همدان ، چشم ، غربالگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.