اراک/

آلودگی هوا سبب کاهش جمعیت زنبور عسل می‌شود

يك زنبوردار بومی استان مرکزی گفت: كوچ زنبور‌داران غیربومی و فعالیت بدون مجوز آنها، فعالیت‌ زنبورداران بومی را با مشکل روبرو می‌کند.

نعمت‌الله رفیعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، به مشکلاتی که زنبورداران مهاجر برای زنبورداران بومي ایجاد می‌کنند پرداخت و افزود: کوچ تعدادی از زنبور‌دار‌ان مهاجر که غالبا از شهرهای اصفهان، لرستان و ... به استان مركزي صورت می‌گیرد، سبب از بین ‌رفتن و اشغال ‌شدن حریم مناطق مورد استفاده‌ي زنبورداران بومي استان می‌شود.

وی دليل مهاجرت بیشتر زنبورداران غیربومی در فصل‌ بهار به اين استان را به سبب پیدایش انواع گل‌وگیاه در مناطق ‌بومی استان مركزي عنوان کرد.

رفيعي افزود: هر زنبوردار حریمی دارد، دخالت عناصری مانند زنبوردار‌ان مهاجر سبب بروز‌ مشکلات جبران‌ناپذیری برای زنبوردار می‌شود.

رفیعی مشکلات ناشي از مهاجرت زنبورداران مهاجر را مهم ارزیابی و تصریح کرد: کوچ زنبورداران مهاجر کاهش پوشش گیاهی منطقه و همچنین بالا رفتن تراکم را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: کوچ هر زنبوردار از شهرستان‌ مبداء به شهرستان‌ مقصد باید سیر ‌مشخصی داشته باشد. آنها می‌توانند با اعلام این مسیر به سازمان‌ جهاد کشاورزی به نحو مطلوب و بدون ايجاد مشكل براي زنبورداران بومي، به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: آلودگي هوا مسلما يك نوع استرس به زنبورها وارد كرده و در كاهش جمعيت آنها تأثير‌ زيادي دارد.

رفيعي گفت: حس بويايي ملكه و زنبورهاي نر بواسطه‌ي آلودگي ‌هوا دچار اختلال شده و در جفت‌گيري مشكل ايجاد مي‌كند. همچنين اين امكان وجود دارد كه زنبورهاي كارگر نيزدر هواي آلوده نتوانند به خوبي از كندوي خود دفاع کنند كه اين موارد بر كاهش جمعيت زنبورهاي عسل تأَثيرگذار است.

اين زنبوردار بیان کرد: زنبورهاي عسل بينايي ضعيفي دارند و در يافتن غذا به حس بويايي خود وابسته هستند. آنها براي جمع‌آوري شهد و گرده به سمت گل‌هاي موجود در طبیعت مي‌روند و با افزايش دود و مواد ‌آلاينده در ‌هوا در دريافت بوي گل‌ها توسط زنبورها اختلال ايجاد مي‌شود./س
 
برچسب ها: آلودگی ، هوا ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.