مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ریشه، ساقه و برگ بقایای گیاهی حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان است، بنابراین برگشت مجدد کاه و کلش به خاک، حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشد.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کمک به انجام چنین چرخه ای در طبیعت از جمله اهداف کشاورزی پایدار محسوب می شود.

وی تشریح کرد: بعضی از موجودات ذره بینی خاک از مواد آلی تغذیه می کنند و بر این اساس وجود بقایای گیاهی در خاک موجب فعالیت و تحرک موجودات ذره بینی شده و با تولید هوموس و رهاسازی عناصر غذایی، خواص فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک بهبود می یابد.

سلیمانی ادامه داد: به دلیل بالا بودن نسبت کربن به ازت در کاه و کلش، میزان ازت موجود درآن فقط 27 درصد نیاز موجودات ذره بینی خاک را تامین می کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: برای سریع و تسهیل در عملیات پوسانیدن کاه و کلش و انجام فرآیند تجزیه و تخریب بقایای گیاهی در دوره آیش مصرف کود ازته به مقدار مورد نیاز در خاک برای انجام فعالیت موجودات ذره بینی خاک الزامی است.

سلیمانی از تاثیر مثبت کاه و کلش گندم در کاهش اثرات کودهای شیمیایی گفت و تاکید کرد: كاه و كلش گندم پس از پوسيدن در خاک سبب كاهش اثرات سوء كودهای شيميايی می شود.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: گندم ، کاه ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.