تاریخ توافق شش ماهه در حالی به اتمام رسید که این موعد برای چهار ماه دیگر تمدید شد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از آنتی وار ؛‌این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جیسون دیتز "‌نوشت : گفتگوهای طولانی و حساس دور نهایی میان ایران و کشورهای 5+1 در حالی به پایان رسید که دو طرف توافق کردند که مذاکرات تا چهار ماه اینده تمدید شود . به گفته مقامات غربی این تمدید ناشی از همکاری صادقانه ایران در مفاد توافق نامه موقت می باشد چرا که تهران بر اساس آن آخرین ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را از بین برده است . 

در ابتدای معامله در ماه نوامبر ذخیره سوخت اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی ایران حدود 200 کیلوگرم بوده است که به ادعای دولت های غربی این میزان غنی سازی می تواند مقدمه برای درصد بالاتر آن و در نهایت تولید سلاح اتمی شود . 

اگرچه ایران همواره هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد کرد , اما به منظور اجرای مفاد توافق موقت بخش اعظمی از ذخایر سوخت 20 درصدی خود را به سطح غنی سازی شده کمتر تنزل داد . این درصد غنی سازی شده کمتر اکنون در رآکتور تحقیقاتی تهران به منظور تولید ایزوتوپ های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد . 

در ادامه آنتی وار نوشت : اگرچه تهران بخش هایی از غنی سازی 20 درصدی خود را کاهش داده اما در مقایسه با آنچه غرب به ایران تحویل داده ،‌عقب نشینی محسوسی به شمار نمی آيد . در حقیقت زمان و مراحل انجام مذاکرات تا حدود زیادی به سود تهران به جلو می رود . 

در حالی که آمریکا آماده می شود تا چهار ماه دیگر مذاکرات هسته ای با ایران را ادامه دهد، با کاستی ها و مشکلاتی نیز رو به رو است. 

حتی چنانچه در نهایت توافقنامه ای حاصل نشود، دولت تهران امتیازهای قابل توجهی به دست آورده است که واشنگتن و دیگر هم پیمانان اروپایی آنها را واگذار کرده است. ایران می تواند به دنیا اعلام کند خواستار گفتگو و مذاکره مسالمت آمیز است  و بعد از این دیگر نباید تحریم ها ادامه داشته باشد؛ در غیر این صورت، دور بعدی مذاکرات را با ایجاد خط مبنای جدیدی برای مسئله هسته ای آغاز خواهد کرد.

در صورتی که غرب باز هم از اجرای مفاد توافق نامه سرباز زند و به ماجراجویی و زیاده خواهی های خود ادامه دهد دنیا مقصر اصلی عدم توافق وادامه اختلافات بین المللی را اوباما و دولت وی خواهند دانست . 

در انتهای این مقاله آمده است : این فرصت چهار ماهه زمانی است که غرب و بخصوص آمریکا باید آن را برای مذاکره با ایران و احیای یک پتانسیل قدرتمند سیاسی ،‌جغرافیایی و اقتصادی غنیمت بداند . اگرچه تاریخ روابط تهران واشنگتن همواره با خصومت و تیرگی همراه بوده اما مذاکرات مسالمت آمیز و البته عادلانه هسته ای می تواند تا حدودی از تشدید این تیرگی جلوگیری نماید . 



انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، غرب ، بازی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی رضایی
۱۱:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
مشخصه ایران نقش اصلی داره

چون انرژی هسته ای حق مسلم ماست
آخرین اخبار