مدیرعامل کارخانه کانسار خزر گفت: فعالیت آزمایشی دومین کارخانه ید کشور در گلستان چند روزی است که آغاز شده و در ماه آینده نیز به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گرگان ، منصور خواجه گفت: در حال حاضراز تنها کارخانه تولید ید کشور در این استان سالانه 138 تن ید بدست می آید که با افتتاح دومین کارخانه در گلستان، این میزان نیز به 250 تن افزایش می یابد .

وی اظهار کرد: نیاز کشور به ید سالانه حدود 150 تن می باشد که مازاد تولید آن به کشورهای هند ، چین ، امارات متحده عربی ، گرجستان و سوئیس صادر می شود.

مدیرعامل کارخانه کانسار خزر گفت: يد عنصري غيرفلزي جامد به رنگ تيره مايل به آبي و درخشان با سيستم تبلور ارتورومبيک است که در سال ‪ 1811ميلادي توسط Bernard Courtois شيميدان فرانسوي کشف شد

خواجه افزود: ید در پزشکی، صنایع شیمیایی، ساخت مواد ضدعفونی‌کننده، اسید استیک، کائوچو، صنایع شیمیایی، صنایع هوا و فضا، ساخت مواد آلی، فیلم عکاسی و تولید فلزات با خلوص بالا کاربرد دارد و اولین عنصری بود که اهمیت آن برای بدن انسان شناخته و عملکرد آن برای غده تیروئید ضروری تشخیص داده شد.
وی تصریح کرد: نخستین کارخانه ید کشور ، سال 87 در شهرستان آق قلا استان به بهره برداری رسید و با راه‌اندازی این کارخانه، ایران به جمع 8 کشور تولیدکننده ید در جهان پیوست
.

منصور خواجه گفت : کشورهاي شيلي و ژاپن، ‪ 90درصد و آذربايجان، آمريکا، چين، اندونزي، روسيه و ترکمنستان، مابقي يد مورد نياز جهان را توليد مي‌کنند.

وی با بیان اینکه در همه مناطق ايران اين ماده معدني وجود ندارد گفت: با وجود آثار و علائم يد به دنبال اکتشافات نفتي سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور در استان گلستان در 27کيلومتري شمال شهرستان آق قلا شناسايي شده است/ش.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.