شهر زیرزمینی زلف آباد فراهان از توابع استان مرکزی که گنجینه ای اسرارآمیزاز دوره ایلخانیان و سرمایه ارزشمند تاریخی است در آماج عوامل محیطی و فرسایش بادی در معرض تهدید و آسیب است

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی آسیب پذیری این بنای تاریخی را تایید کرد و گفت: محوطه تاریخی شهر زیرزمینی زلف آباد یکی از داشته های مهم فرهنگی و باستانی شهرستان فراهان است که حاوی اطلاعات ذی قیمتی از اصالت فرهنگی، رفتارها و منش انسانی و رویدادها و حوادث دوران ایلخانی است.
حسینی افزود : بر اساس آنچه در ناسخ التواریخ وروضه الصفا آمده، شهر زیرزمینی زلف آباد، در قرن ششم تا نهم هجری قمری، شهری آباد و بزرگ بوده که در شاهراه تجارت قم، تهران و اصفهان واقع شده بوده ولی در خصوص مدفون شدن آن در زیر خاک روایات متفاوتی وجود دارد.
وی گفت : برخی از مستندات تاریخی علت تخریب زلف آباد را به دوره قاجار نسبت داده و دلیل آن را شورش مردم علیه حاکمان وقت مطرح کرده اند و در منابع دیگر تاریخی نیز علت مدفون شدن این شهر در دل خاک، وقوع زلزله ای شدید بیان شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود : این محوطه تاریخی عرصه ای به وسعت 110 هکتار است که در دو طرف جاده آسفالته فرمهین به آشتیان و تفرش قرار گرفته و به شکل دو بخش مجزا بر روی آن کاوش باستان شناسی انجام شده است.
حسینی گفت : فصل نخست کاوش های باستان شناسی این محوطه از سال 88 و در سطح 700 متر مربع انجام شد که بخش های مهمی از ساختارهای مسکونی و عمومی از جمله بقایای یک حمام عمومی در آن هویدا شد که حکایت از اصول شهرسازی داشت./ش/ن

برچسب ها: زلف آباد ، آماج ، فرسایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.