مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بهره‌برداری از معادن کانی غیرفلزی در تشدید پدیده گرد و غبار مؤثر است.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اظهار داشت: بهره‌برداری از معادن کانی غیرفلزی در تشدید پدیده گرد و غبار در کرمانشاه بی‌تأثیر نیستند.

وی با بیان اینکه اکثر معادن استان کرمانشاه از معادن بیتومین هستند، خاطرنشان کرد: معادن شن و ماسه بیشترین میزان تولید گرد و غبار را دارند.

همتی کارخانجاتی از جمله سیمان و گچ را در ایجاد ریزگردهای داخلی مؤثر دانست و بیان داشت: اغلب صنایع استان مجهز به الکترو فیلتر هستند و تجهیزات کنترل ذرات گرد و غبار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تجهیزات فوق در بخش صنعت استان فعال هستند، اما عدم وجود امکانات فوق در معادن موجب شده که تشدید گرد و غبار در این بخش بیشتر نمایان شود.

به گفته همتی، وضعیت خشک‌سالی و شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه موجب افزایش دو درجه‌ای دما نسبت به سال‌های گذشته شده است.

وی خشکیدگی گیاهان و مراتع را از جمله اثرات خشک‌سالی عنوان کرد و گفت: این امر بر ایجاد کانون‌های گرد و غبار با منشاء داخلی مؤثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تأکید کرد: ماندگاری شرایط خشک‌سالی دارای تأثیراتی سوء بر گیاهان و حیات وحش است.

وی با اشاره به وجود باغات فراوان در استان کرمانشاه، بیان داشت: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که میزان باغات با شرایط اقلیمی متناسب نیست.

همتی کاهش فضای سبز در استان را یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی بیان کرد و افزود: پوشش‌های سبز زنده در کاهش این پدیده بسیار چشمگیر است.

این مسئول با اشاره به نقش تالاب‌ها در مهار ریزگردها، گفت: تالاب‌ها به‌عنوان یک فیلتر طبیعی عمل می‌کنند و نقش مهمی در تولید اکسیژن دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تالاب‌ها را سپرهای حفاظتی در برابر آلودگی برشمرد و یادآور شد: تالاب‌ها با جذب آلودگی هوا، خود به کانون آلودگی تبدیل می‌شوند.

همتی با بیان اینکه تالاب‌ها در کشور ما ویژگی‌ها و مشخصه‌های خود را از دست داده‌اند، گفت: این تالاب‌ها درحال حاضر به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند که تالاب‌های هامون و حورالعظیم نمونه‌های بارز این موضوع هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: معدن ، کانی ، تشدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار