دلاویز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

باید رهبری مدیریت منطقه در "صنعت قیر" به کشور بازگردانده شود/"صادرات قیر" به 20 کشور دنیا

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه به دلیل ضعف مدیریتی و نبود متولی کشور مدیریت بر قیمت قیر در منطقه را از دست داده است گفت: باید با تغییر روند در ساختار مدیریت و نظارت دستگاههای مربوطه رهبری منطقه در این صنعت به کشور بازگردانده شود.

محسن دلاویز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص وضعیت تولید اظهار داشت: نفت پاسارگاد به عنوان بزرگترین تولیدکننده قیر در خاورمیانه با یک ظرفیت اسمی حدود 3 میلیون تنی است متاسفانه در سال گذشته به رغم تلاشهایی که در پایان سال این شرکت داشته تنها توانسته به 5درصد ظرفیت 2.5 میلیون بشکه تولید برسد.

وی تصریح کرد: قیر نفت پاسارگاد جز قیرهای باکیفیت و شاید اگر ادعا نباشد جزء با کیفیت ترین قیر دنیا است. کشور بخاطر مسایلی که در چند سال گذشته مثل مسئله تحریم با آن دست به گریبان بود رهبری منطقه را از دست داد.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه با انتقاد از نبود متولی برای صنعت قیر کشور خاطرنشان کرد: افزايش بي رويه توليدكنندگان كوچک قير در كشور بدون شک وجود يک سازمان مرجع را لازم و ضروري مي نمايد تا علاوه بر ارايه روش‌هاي استاندارد و به روز در زمينه توليد و كنترل كيفيت نسبت به يكسان سازي قيمت‌ها و اثر بخشي بيشتر در تعيين قيمت جهاني قير را به دنبال داشته باشد.
 
دلاویز تاکید کرد: برای رهبری قیر منطقه نیازمند همدلی و هم افزایی بیشتری در این صنعت هستیم. برای این کار باید متولی خاصی در این صنعت باشد در حالی که شاهد واگذاری واحدهای قیرسازی از طرف دولت بودیم اما با مشکلاتی در زمینه دریافت خوراک مواجه هستیم که در همین جا دست یاری به سوی مهندس زنگنه دراز می کنیم و امیدواریم با درایت او و پیشگامی وزارت خانه های ، نفت ، صنعت و معدن و راه و شهرسازی راهبرد مشخصی برای این صنعت تعیین شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نیز نقش عمده ای در این میان خواهند داشت،  تصریح کرد: متاسفانه تلاش‌های که در چندماه اخیر با تمام سختی ها برای افزایش قیمت قیر منطقه انجام دادیم، با کاهش قیمت قیر توسط رقیب داخلی تحت شعاع قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: تغییر در روند و ساختار مدیریتی شرکت باعث شد مسیر حرکتی عوض شود در بخش بازرگانی خارجی خیلی موفق بودیم در همین راستا راهبردها را مشخص کردیم تا رهبری قیمت منطقه را به سمت ایران برگردانیم چرا که ایران واقعا استحقاق آن را دارد.  

×× صنعت قیر متولی ندارد

دلاویز تاکید کرد: بخاطر نبود یک متولی در این صنعت و آشفتگی خیلی نتوانستیم آنچه که مدنظر بود پیاده کنیم . ولی متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسانه نشان می دهدکه این صنعت متولی ندارد.  

وی خاطرنشان کرد: همین الان شرکت های زیادی با تقلب در کیفیت قیر هم به برند کشور آسیب می زنند و هم منافع ملی کشور، را به خطر می اندازند. طبق آخرین خبرها الان یکی از شرکتها با مدارک جعلی با اسم نفت پاسارگاد قیر در بازار ترکیه صادر می کند. متاسفانه افرادی هستند حتی نگاهی به منافع خودشان ندارند فقط یک نگاه سود محورکوتاه مدت به منافع ملی آسیب وارد می کنند در این اینجا نیاز به کمک همه دستگاههای از جمله ستاد مبارزه با قاچاق، وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و تجارت دارد همه اینها دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این گره را باز کنیم.

دلاویز افزود: در هیچ جای دنیا  ماده خوراک قیر را از پالایشگاها خارج  نمی کنند ولی در داخل کشور مواد خوراکی قیر را از پالایشگاهها خارج و در اختیار واحدهای پایین دستی قرار می دهند و درآنجا تبدیل به قیر و روعن می کنند.

×× ضرورت نظارت دستگاههای برکیفیت قیر صادراتی

مدیرعامل نفت پاسارگاد خاطرنشان کرد: امیدواریم دستگاه‌های نظارتی، نظارت خود را بر کیفیت و قاچاق قیر صادراتی که با جعل اسناد به اسم پاسارگاد انجام می گیرد، ایفا کند. وزیر نفت در دستور العملی به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها تاکید کرده است مجاز نیستند  بدون رضایت واحدهای پایین‌دستی، سهمیه خوراک آنها را کمتر از دوران پیش از خصوصی‌سازی تامین کنند.

وی تاکید کرد: در همین راستا پیشنهاد این است که کمیته ای متشکل از نفت و نیرو،کار و رفاه و تعاون اجتماعی تشکیل شود تا یک تصمیم جدی در این حوزه گرفته شود. حتی اگر شده تمام مجموعه را بگیرند و به نفت برگردانند فرق نمی کند بحث شخصی و جایگاه خاصی نیست موضوع این است که صنعت متولی پیدا کند و از این آشفتگی بیرون بیاید.

وی در خصوص ظرفیت 50درصدی گفت: امسال بودجه را 2 میلیون تن اختصاص دادیم تا شرکت از این وضعیت خارج شویم کاری که انجام شده این است که یک بنگاه ویژه ای به حوزه آسفالت و نهضت آسفالت در کشور شکل گیرد. دراین زمینه جلسات خوبی با معاونین وزارت راه داشتیم و خواهش کردیم با توجه به تغییر نگاهی که در پاسارگاد صورت گرفته تا می توانند کار انجام دهند تا چاله‌ها را پرکنند ضمن اینکه به عنوان یک شرکت بین المللی  نگاه نفت پاسارگاد به صادرات محفوظ است. امسال تا پایان سال مردم شاهد خواهند بود که یک نهضتی در آسفالت کشور اتفاق خواهد افتاد.  

دلاویز تاکید کرد: در بحث قیمت نیز مذاکرات خوبی انجام شده و تفاهمات و قراردادهای خوبی با وزارت راه بسته شده و این امید را داریم که امسال بالای یک میلیون تن در بحث داخلی ما به وزارت راه کمک کنیم.

وی تاکید کرد: با این جهشی که در بحث فروش داخلی و تغییر نگاه صادراتی که داریم فکر می کنم امسال بتوانیم یک رکورد خوبی در تولید داشته باشیم شاید یکی از دلایلی که ان ظرفیت خالی مانده بود مسایلی پیرامون شرکت بحث تغییر پی درپی مدیریت بود که شرکت آسیب زد.

×× مشکلی در تقاضای قیر نداریم

دلاویز گفت: در بحث تقاضا مشکل نداریم بالای 100 میلیون تقاضای قیر داریم کل تولید 4 میلیون تن است نشان می دهد بین تقاضا و عرضه فاصله زیادی است.  اگر در بحث بازرگانی بتوانیم واسطه ها را حذف و با ساماندهی وارد عرصه بازرگانی شویم همچنین قراردادهای  بلندمدت با بعضی از کشورها به قیمت روز منعقد کنیم می توانیم رقابت ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تصریح کرد: بحث خالی ماندن ظرفیت به گونه ای پیش می رود که نه تنها محق می شود بلکه می توانیم در جهت حفظ بازار از تولیدکننده هم قیر بخریم و نگاه ما این است که مدیریت بازار داخل و منطقه در دست نفت پاسارگاد باشد.

×× صادرات قیر به 20 کشور دنیا

وی در خصوص بازارهای صادراتی ایران در قیر اظهار داشت: بالغ بر 20 کشور صادرکننده داریم از جمله چین ترکیه، افریقا و کشورهای جنوب شرق آسیاست. به دنبال شناسایی بازارهای جدید هستیم بعضا قیر ما به اروپا صادر می شد استاندار قیر تولیدی نفت پاسارگاد بسیار بالاست.  

دلاویز یادآور شد: مشکلی که وجود دارد ما زنجیره ارزش را نتوانستیم در چند سال گذشته مدیریت کنیم اگر زنجیره ارزش فعالیت ها را مدیریت کنیم از لحظه ای که خوراک دریافتی تا وقتی که در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد بتوانیم مسایل مختلف را مدیریت کنیم قطعا حاشیه سود بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۲۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
کاش از آقای دلاویز می پرسیدید که چرا گزارش سال 92 نفت پاسارگاد فروش یک میلیون و چهارصدو پنجاه هزار تن قیر رو نشون میداد حال آنکه آمار شرکت در بورس کالا یک میلیون و هشتصدو پنجاه هزار تن بود.
این چهارصد هزارتن رو این وسط کی بورد و کی خورد؟
درضمن سود 92 نفت جی در مقایسه با سال 91 سه برابر شد ولی نفت پاسارگاد سودش فقط سی و هفت درصد رشد داشت؟
آخرین اخبار