دو قلعه تاریخی در درمیان و یک خانه تاریخی در خوسف خراسان جنوبی مرمت و بهسازی شد.

به گزازش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: قلعه درخش با 120 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی سال قبل مرمت و بهسازی شد.

رمضانی ، تیرریزی سقف اتاقهای ضلع شمالی و جنوبی، تخته کوبی روی تیرهای چوبی، عایق بندی سقف های چوبی، اجرای غوره گل بام، کرم بندی و شیب بندی سقف های اجرا شده، اجرای کاهگل در دو لایه بام و اجرای سقف چهار طرفه اتاق جنوب شرقی را از جمله اقدامات مرمتی انجام شده ذکر کرد.

رمضانی با بیان اینکه درمیان یکی از شهرستان های مرزی استان بوده و به دلیل وجود 22 قلعه تاریخی در این شهرستان به دیار قلعه های کهن معروف است افزود: قلعه درخش یکی از این قلعه ها است که داخل شهر قهستان از توابع این شهرستان قرار دارد.

وی تصریح کرد: نقشه قلعه تقریبا مستطیل شکل است و اجزای معماری آن عبارتند از ورودی، هشتی، دالان، حصار، برجها و اتاقهای متعدد که در اطراف دو حیاط بنا واقع شده اند.

رمضانی گفت: از مجموع برجهای این قلعه در حال حاضر چها برج باقی مانده و عمده ترین مصالح بکاررفته در بنای قلعه خشت و گل می باشد و نوع پوشش سقف ها گنبدی بوده که اکثر آنها فرو ریخته است.

وی یادآور شد: قدمت این بنا به اواخر قاجار و اوایل پهلوی برمی گردد و به شماره 15284 در سال 84 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

وی با اشاره به مرمت قلعه اسدیه درمیان از محل اعتبارات استانی سال گذشته افزود: لایه برداری و اجرای سنگ فرش و بندکشی پیاده رو ضلع غربی، اجرای هره باغچه پیاده رو ضلع غربی، استحکام بخشی جرزها و دیوار ها با سنگ قلوه و آجر و بندکشی سنگ های پیاده رو ضلع غربی، استحکام بخشی و مرمت برج شمال غربی و اجرای اندود کاهکل نما برج شمال غربی در دو لایه از جمله اقداماتی مرمتی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: این قلعه تاریخی علاوه بر کاربری مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته و از لحاظ معماری از دو ایوان و چهار برج که در چهار طرف قلعه بنا شده ساخته شده است.

وی افزود: ضلع جنوبی بنا دارای یک طبقه و ضلع شمالی دارای دو طبقه بوده که طبقه فوقانی با معماری اشرافی محل سکونت حاکم و طبقه پایین بعنوان انبار و محل سکونت خدمه بوده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: طبقه فوقانی مشرف به باغ دارای ایوانی است با پوشش مسطح و چوبی که دو ستون چهارضلعی با سرستونهای تزئینی طاق ایوان را حمل می کند.

وی اظهار کرد: در ضلع شمالی بنا باغی قرار داشته که یادآور باغهای ایرانی است در حال حاضر این باغ به پارک تبدیل شده است.

رمضانی گفت: در این بنا تزئینات خاصی وجود ندارد و تنها در سرستونهای موجود در ایوان جبهه شمالی بنا تزییناتی را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: این بنا در اواخر قاجاریه احدث شده و به شماره 8278 در سال 82 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی گفت: همچنین مرمت خانه تاریخی مالکی خوسف با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال آغاز و عمده عملیات مرمتی در حال انجام است.

وی افزود: جمع آوری آجر سفال ازاره حیاط و سپس اجرای هره آجری، اجرای اندود سیمگل نمای حیاط با نبش گچی، لایه برداری آسفالت و خاک فرسوده ورودی و اجرای آجرفرش پیاده رو، جمع آوری اندود گچ کف اتاق و اجرای آجرفرش، اجرای اندود گچ اتاق شاهنشین از جمله اقداماتی مرمتی است.

رمضانی تصريح كرد: تاریخ ساخت خانه مالکی بر اساس عقدنامه ای احتمالا سال 1277 هجری قمری می باشد و این خانه به رغم غنای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد خانه های اعیانی تنها بنای مسکونی و اعیانی است که تاریخ بنیان آن حدودا از ستون قدیمی موجود اکتساب می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: با توجه به مساحت محدود زمین، این خانه با طرح و نقشه ای متناسب و هماهنگ با فضای کاربری احداث شده است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.