رییس انجمن نجوم کرمانشاه گفت: هلال ماه شوال روز یکشنبه(پنجم مرداد)با هیچ وسیله‌ای در کشور قابل رویت نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛محمدعلی خدایاری گفت: با توجه به اینکه مقارنه ماه با خورشید در روز یکشنبه به وقت محلی ایران ساعت 3 و 12 دقیقه بامداد و غروب آن ساعت 20 و 26 دقیقه می باشد، اختلاف این دو سن هلال ماه شوال را رقم می زند.

وی بیان داشت : سن هلال (17 ساعت و 14 دقیقه) برای رویت بسیار مناسب است، اما متاسفانه به دلیل مناسب نبودن پارامترهای رویت هلال از جمله زاویه از خورشید، ارتفاع از افق و موازی بودن خط دایرة البروج با افق نمی توان هلال ماه را رویت کرد.

خدایاری ادامه داد: بر طبق محاسبات صورت گرفته رویت هلال ماه در روز یکشنبه نه تنها با چشم مسلح بلکه با هر وسیله دیگر مانند تلسکوب و دوربین نیز در کشور قابل رویت نیست.

وی جنوب کشور را بهترین محل برای رویت هلال ماه در روز یکشنبه عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بدی پارامترهای رویت، رویت هلال ماه در جنوب کشور نیز با هر وسیله ای بر طبق محاسبات صورت گرفته ممکن نیست.

وی گفت: بنابراین با توجه به عدم رویت هلال ماه در روز یکشنبه، روز دو شنبه نمی تواند روز عید فطر باشد، مگر بر اساس فتوای خاصی جهت هماهنگی با کشورهای اسلامی این روز عید فطر اعلام شود.

به گفته خدایاری در روز یکشنبه ماه شوال در شمال قاره آفریقا با استفاده از تلسکوپ و دوربین قابل رویت است و در ایران روز دوشنبه می‌توان هلال ماه را رویت کرد.

رییس انجمن نجوم کرمانشاه در خصوص علت تفاوت آغاز ماه شوال در ایران و برخی کشورها تصریح کرد: این مسئله به نوع فتوای مراجع در هر کشور بر می گردد، به طوریکه در کشور عربستان حتی اگر ماه دیده نشود چنانچه به لحاظ علمی ثابت شود ماه نو شده عید فطر اعلام می‌شود.

وی افزود: اما در کشور ایران فتوا بر اساسرویت هلال ماه است و زمانی عید فطر اعلام می شود که هلال ماه نو در آسمان رویت شود./ز

برچسب ها: کرمانشاه ، شوال ، ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.