مدیر عامل کارخانه تولید کربن فعال پارس رفسنجان گفت : از هشت ماه قبل تولید کربن اکتیو از پوست پسته ، نخستین بار در ایران در رفسنجان صورت گرفت.

سامان یزدی حاج حیدری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود : طی سالهای 85 تا 87 کار تحقیقاتی بر روی پوست پسته برای تولید کربن اکتیو انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این کارخانه در سالهای 87 تا 90 کربن پیرولیز اولیه تولید و تست های کربن اکتیو صورت گرفته است و این شرکت با تحقیقات کامل به دانش فنی تولید کربن فعال از پوست پسته دست یافته است تصریح کرد : به این جمع بندی رسیدیم که از پوست پسته کربن اکتیو تولید کنیم.

حاج حیدری خاطرنشان کرد : در دنیا به دو شکل از مواداولیه گیاهی و معدنی به تولید کربن اکتیو می پردازند. در کشورهای هند، اندونزی و فیلیپین از مواد اولیه گیاهی( پوست نارگیل) و در کشورهای آمریکا ، آلمان، انگلیس، نروژ و چین از مواد اولیه معدنی (زغال سنگ) برای تولید کربن اکتیو استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در ایران از پوست گردو و بادام ، هسته زردآلو مقدار اندکی کربن اکتیو تولید می شود، افزود: سالانه حدود 25 تا 30 هزار تن کربن اکتیو وارد ایران می شود .

مدیر عامل کارخانه تولید کربن فعال پارس رفسنجان خاطرنشان کرد : طی آزمایشهای سه ساله بر روی پوست پسته توسط استادان برجسته دانشگاههای کشور توانستیم دستگاههایی با فن آوری روز را تهیه و تأمین ماده اولیه پوست پسته ازشهرهای استان کرمان ، ساوه ، فیض آباد مشهد و نی ریز فارس به تولید این ماده ارزشمند و مورد نیاز کشور بپردازیم.

حاج حیدری عنوان کرد : امیدواریم با گسترش کارخانجات تولید کربن اکتیو در مناطقی که سطح زیر کشت پسته وجود دارد از واردات کربن اکتیو بی نیاز شویم.

وی اعلام کرد : هم اکنون در مرحله اول 3 هزار تن کربن اکتیو در سال تولید می شود که در مرحله دوم و با گسترش دستگاهها و فضای موجود این تولید به 7 هزار و 500 تن خواهد رسید.

وی موارد مصرف کربن اکتیو را در تصفیه خانه های بزرگ تصفیه آب ، آب شیرین کن های خانگی و صنعتی ، صنایع غذایی ، تصفیه روغن و شکر و صنایع دارویی و صنعت پتروشیمی و نفت برشمرد و تاکید کرد : تولید این ماده با ارزش و کاربردی می تواند برای 50 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر غیر مستقیم اشتغالزایی و ارزآوری داشته باشد و همانطور که در حال حاضر کربن تولید شده در کارخانه رفسنجان به نقاط مختلف کشورارسال می گردد علاوه بر تامین نیاز کشور می توان به مرحله صادرات نیز برسانیم.

لازم به ذکر است یکی از مشکلات این کارخانه وام سرمایه در گردش می باشد که هنوز به این کارخانه پرداخت نشده است حاج حیدری از مسئولین می خواهد تا برای جلوگیری از تعطیلی این واحد تولیدی چاره ای بیاندیشند.

ایران می تواند به قطب تولید کننده کربن خالص تبدیل شود

رییس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان نیز در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : در حال حاضر بخشی از نیاز کشورمان به کربن خالص از کشورهای آمریکا ، چین و سوئد وارد می شود در حالی که ایران منبع غنی مواد اولیه تولید کربن ( ضایعات پسته ) را داراست.

محمدعلی میرزائیان افزود : هم اکنون بخش قابل توجهی از کربن کشور در کارخانه کربن رفسنجان در حال تولید شدن است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید هر یک کیلوگرم کربن از 12 کیلوگرم پوست پسته است، خاطرنشان کرد : باید هر چه سریعتر جلوی صادرات پوست پسته به همراه مغز آن را به کشورهای دیگر گرفت چرا که این پوست پسته و ضایعات ارزآور است.

رییس اتاق بازرگانی رفسنجان افزود : برخی از کشورها تولید کربن خالص را به عنوان یکی از صنعتهای پر درآمد خود در نظر گرفته اند و حتی کربن را از پوست بادام و هسته خرما و نارگیل نیز تولید می کنند.

وی یادآور شد : با توجه به حجم بالای تولید پسته کشور در رفسنجان و استان کرمان می‌طلبد از این قابلیت استفاده کرده و ایران را به قطب تولید کننده کربن خالص با استفاده از پوست پسته و محصولات جانبی کشاورزی تبدیل کرد./ش/ن


برچسب ها: کربن ، پوست پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ایا بصورت پودر است برای خرید باید به کسی هماهنگ کنیم شماره تماس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
باعرض سلام و ادب
شرکت پالایه سازان درراستای تولید فیلترهای تصفیه آب و جهت تامین مواد اولیه خود نیاز به کربن اکتیو گرانولی دارد درصورت تمایل به همکاری محصول قابل عرضه خودراکه مطابق با شرایط فنی زیرمیباشد معرفی نموده و قیمت آن را نیز اعلام نمایید.