برنامه صبح بخیرایران در روز دوشنبه 6 مردادماه و در ادامه سلسله برنامه های کلون، با حضور اکبر کتابدار به بحث کاروانسراهای قدیمی تهران و ایران می پردازد.

به گزارشحوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه یك سیما؛ نیاز انسان به سر پناه و مأمن، نه تنها در حضر بلكه در سفر هم از روزگار باستان مورد توجّه بوده است. 
  
احداث كاروانسراها در ایران سابقه‌ای بس قدیمی داشته و طبق منابع تاریخی این كشور در احداث كاروانسراها و هم‌چنین سیستم ارتباطات مبتكر و پیش‌قدم بوده است و بر همین اساس "اكبر كتابدار " كارشناس حوزه معماری  در برنامه صبح بخیر روز دوشنبه 6 مردادماه ساعت 7 صبح به موضوع كاروانسراهای تهران می پردازد.
 
 در ایران زمین از گذشته بسیار دور آثار و مظاهری از اینگونه پناهگاه‌ها و استراحتگاه‌های بین راهی دیده می‌شود كه بسیاری از آنها را می‌توان از نظر شیوه ساختمانی از شاهكارهای معماری و هنری عصر خود به حساب آورد. 

 در دوران اسلامی ایجاد اینگونه بناها با ویژگی‌های گوناگون، در شهر و روستا، جادّه‌های حاشیه كویر و معابر كوهستانی با نام‌های مختلف چون «رباط» و «كاروانسرا» رو به توسعه و گسترش نهاده است. 
به طور كلّی، تحوّل و گسترش كاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و... داشته و شكل‌یابی و توسعه آن با موارد یاد شده در ارتباط بوده است. 
  
همچنین شایان ذكر است ؛ دراین روز و در آستانه عید سعید فطر، محمد کاظم نیکنام استاد دانشگاه و حوزه نیز مطالبی در مورد این عید سعید بیان  می كند.
 
صبح بخیر ایران كاری از گروه اجتماعی شبكه یك سیما است كه هرروز جز روزهای تعطیل ساعت 6 صبح برروی آنتن می رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه ، یک ، سیما ، سلسله ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار