تحقیقات گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس نشان از افزایش دمای سطحی آب در فصل سرد و گرم دارد.

وحید چگینی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: پارامترهای فیزیکی آب شامل دما ،شوری وچگالی اب برحسب عمق و با استفاده از داده های جمع اوری شده در گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس ودریای عمان از پاییز 1391تا اواخر فصل تابستان 1392مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی افزود : نتایج این تحقیق نشان داد که در فصل سرد و گرم سال دمای سطحی اب از شمال غرب خلیج فارس به سمت دریای عمان افزایش می یابد.
  
چگینی تصریح کرد: شوری سطحی برای دریای عمان کمتر از خلیج فارس بوده و در فصل زمستان شوری سطحی در قسمت شمال غرب خلیج فارس قابل مقایسه با قسمت های مرکزی ان است و این در حالی است که بیشترین مقدار شوری سطحی در قسمت مرکزی خلیج فارس مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: تغییرات عمودی دما و شوری در فصل سرد بسیار کم و می‌توان گفت که آب به صورت توده‌ایی واحدی است البته این در حالی است که در فصل تابستان لایه‌ی گرما شیب فصلی تشکیل می‌شود و تغییرات عمودی شوری در برخی از ایستگاهها ی نزدیک تنگه هرمز می رسد و به تبع تغییرات دما وشوری در دو فصل سرد و گرم تغییرات چگالی نیز قابل رد یابی است.
  
وی اظهار داشت: تغییرات چگالی در فصل سرد سال به طور عمده به علت شوری و در فصل تابستان به دلیل تغییرات دما و شوری اتفاق می افتد و ورود آب با شوری کمتر از قسمت شمالی تنگه هرمز در دو فصل سرد و گرم مشهود است به علاوه ورود این آب در تمام فصول سال اتفاق می افتد ولی گسترش و نفوذ آن در خلیج فارس در فصل تابستان بیستر می‌شود.

 انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.