محققان دانشگاه «ادینبورگ» و «کینگز» کالج لندن 1890 دوقلوی همسان را برای این مطالعه مورد بررسی قرار دادند.
در حالی که دوقلوهای همسان در تمام ژنها و محیط خانه مشترک هستند، تفاوتهای آنها را به راحتی میتوان پیگیری کرد.
محققان نمرات آزمون خواندن و اطلاعات گرفته شده از دوقلوها که 7، 9، 10، 12 و 16 بود را ارزیابی کردند.
از آنجایی که هر جفت از دوقلوها همسان بودند هر تفاوتی بین آنها به دلیل تجربهای بود که دوقلوها در آن مشترک نبودند، مثلاً یک معلم موثر و یا یک گروه از دوستان که آنها را در زمینه خواندن تشویق میکرد، شامل این تفاوتها بود.
این مطالعه اثر اختلاف اولیه را در مهارت خواندن بین دوقلوها در تفاوتهای بعد در هوش آنها نشان داد.
به گفته محققان، اقدامات هوش کلامی (مانند تست لغت) با اقدامات هوش غیر کلامی (مانند آزمون استدلال) همراه بود.
بر اساس این تحقیقات کودکانی که به اندازه کافی در یادگیری خواندن کمک نگرفته باشند ممکن است تواناییهای ذهن آنها در آینده ضعیفتر باشد.