مقاله معاون آموزشی و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با عنوانSocial issues in Mowlana (Romi)'s Masnavi" " در کنفرانس بین‌المللی شهر مادرید اسپانیا ارائه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، در این مقاله احمدرضا یلمه‌ها به بررسی برخی از اجتماعیات و عناصر اجتماعی به همراه میل و انگیزه های بازتاب این مسائل در مثنوی مولانا پرداخته است.

نگاهی به زن در مثنوی مولانا، نکوهش ظلم و ظالم در مثنوی، جلوه حاکمان در مثنوی از بخش های مختلف این پژوهش است. نتیجه حاصل از این مقاله آن است که مولانا بر خلاف اغلب عرفا و متصوفه همواره به خودسازی فردی و شخصی می پردازد، به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عصر خویش توجه کامل داشته و گاه با اندیشه ای دردمندانه به بیان بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی می پردازد و با لحنی صریح و تند و اعتراض آمیز این نابسامانی و پریشانی ها را به بوته نقد می کشاند.

پیش از این نیز دو مقاله از وی تحت عناوین «An unknown lyric» و «Debate in Persian prose»در مجلات «Seientia Guaianae» و «A findad Lxxi» با نمایه ISI WOS در کشور اسپانیا به چاپ رسیده بود.

گفتنی است یلمه‌ها در جشن بزرگداشت سی و دومین سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی و تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره فرهیختگان به عنوان پژوهشگر برتر در گروه علوم انسانی شناخته شد و تندیس جشنواره و لوح‌تقدیر دریافت نمود. /ش/ن


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.