تجربه شکست ده ساله تحریم بر ضد ایران از سوی آمریکا نشان می دهد که این سیاست در قبال مسکو نیز کارایی نخواهد داشت .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست ؛‌این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم "ریک نواک "‌ نوشت : هنگامی که ایالات متحده برای اولین بار در ماه آوریل مسکو را به تحریم تهدید کرد مقامات ایرانی به کرملین درباره نادیده گرفتن تاثیر این تهدیدات و هشدارهای آمریکا اطلاعاتی دادند . 

ایرانی ها به وضوح به مسکو اعلام کردند که نگران تاثیراتی که از زبان کشورهای غربی از این تحریم ها عنوان می شود , نباشد چرا که بر اساس تجربه بیش از ده ساله تهران در قبال اعمال محدودیت های اقتصادی و سیاسی , نتایج آن گونه که واشنگتن هشدار می دهد حاصل نخواهد شد . 

در هفته های اخیر ایالات متحده و اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم ها بر ضد روسیه را اعلام و اعمال کردند . مقامات روسی نیز بدون ایجاد نگرانی از این تحریم ها قدرت و ثروت مالی کشور را بیش از قدرت تحریم های غربی عنوان کرده اند . 

اما مهمترین سوالی که اکنون مطرح می شود این است که : چه میزان تحریم و تا چه مدت زمانی می تواند بر روسیه تاثیر گذار باشد و فشار ایجاد شده را برای مسکو محسوس نماید ؟ و اینکه در این صورت آیا همین میزان فشار باعث خواهد شد مسکو سیاست خود در قبال اوکراین را تغییر دهد ؟ مثال "ایران" می تواند پاسخ مناسبی به این سوالات باشد . 

واشنگتن پست همچنین نوشت : برخی شباهت ها میان ایران و روسیه وجود دارد . نفت منبع درآمدی بسیار مهمی برای هر دو کشور محسوب می شود . در سال 2009 , محمود احمدی نژاد تحریم های آمریکا بر ضد ایران را "بچه گانه" خواند و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز اوایل همان سال از این سیاست خصمانه واشنگتن انتقاد کرد . 

پوتین در بخشی از اظهارات منتقدانه خود خطاب به باراک اوباما اظهار داشت : این سیاست در درازمدت می تواند خسارات جبران ناپذیری به منافع استراتژیک آمریکا _ اعم از دولت و مردم _ وارد کند . 

هنگامی که فشارهای بین المللی در سال 2009 بر ایران تشدید شد , این کشور در ابتدا با افول درآمدهای نفتی مواجه گردید . اما به تدریج موفق شد تمرکز بودجه داخلی خود را از نفت و محصولات پتروشیمی برداشته و بر سایر بخش های صادراتی و وارداتی کشور متوجه نماید . 

بعلاوه راه های فراوانی برای دور زدن تحریم های غرب توسط ایران و مشتریان محصولات نفتی آن بوجود آمد ؛ چرا که از منظر تهران این تحریم ها غیرقانونی بوده و دولت جمهوری اسلامی هیچ مسئولیتی در قبال اجرای آنها ندارد . 

در انتهای این مقاله آمده است : در سایر بخش ها نیز اعم از تحریم صنعت کشتیرانی و بانکداری نیز وضعیت به همین شکل ادامه دارد . هر چند که طی ماه های اخیر و در نتیجه مذاکرات هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی بخش قابل توجهی از این تحریم ها بر ضد ایران لغو شده است . 

مسکو نیز شرایطی این گونه دارد . با این تفاوت که پوتین حتی می تواند موضعی برتر علیه واشنگتن و شخص اوباما اتخاذ کند . موفقیت های پیاپی کرملین در مقایسه با کاخ سفید در امور بین المللی این موضع برتر را برای پوتین ایجاد کرده است . 

میدان جنگ در سوریه و لغو حمله آمریکا به دمشق توسط پیشنهاد پوتین , حل اختلافات در مذاکرات هسته ای میان تهران و واشنگتن توسط نمایندگان روسیه و در نهایت ساماندهی مناسب بحران اوکراین _ که با حمایت و رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شد _ از جمله مواردی است که شکست های اوباما در مقابل پوتین را به نمایش عمومی گذاشته است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، واشنگتن ، تحریم ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار