29 هزار و 440 هکتار از اراضی استان کویری خراسان جنوبی با اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن احیاء شد.

با اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در استان کویری:

احیای 29 هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی

29 هزار و 440 هکتار از اراضی استان کویری خراسان جنوبی با اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن احیاء شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرطرح ترسیب کربن خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: با گذشت 11 سال از اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن برای اولین بار در کشور در شهرستان سربیشه استان تاکنون 29 هزار و 440 هکتار از اراضی این استان کویری احیاء شده است.

یاوری با اشاره به مشارکت 60 درصدی مردم در این طرح بین المللی ، افزود 5:هزار و 398 هکتار نهال کاری ، 5 هزار و353 هکتار بذرکاری و بذر پاشی ، 16 هزار و 471 هکتار مدیریت چرا و 2 هزار و 218 هکتار اجرای هلالی آبگیر از جمله اقدامات انجام شده در طرح بین المللی ترسیب کربن در شهرستان سربیشه است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح ترسیب کربن تاکنون مراتع 26 روستای شهرستان سربیشه احیا شده تصریح کرد: پوشش گیاهی در این طرح از 10 به 37 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: تولید 885 هزار اصله نهال گلدانی و 55 تن و 885 کیلوگرم بذر تاق ، اجله ، درمنه و گندل از دیگر نتایج طرح بین المللی ترسیب کربن در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی است.

مدیرطرح ترسیب کربن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح برای 417 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده خاطرنشان کرد: قالی بافی ، خیاطی ، پرورش شتر ، مرغ و قارچ ، راه اندازی گلخانه و تولید عرقیات گیاهی از جمله مشاغل ایجاد شده در این طرح است.

یاوری افزود: با اجرای موفق طرح ترسیب کربن در شهرستان سربیشه ، یک ماه پیش هم این طرح با 6 میلیارد ریال اعتبار با موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در منطقه سرچاه عماری خوسف خراسان جنوبی آغاز شد.

وی تصریح کرد: این طرح قرار است در 16 آبادی این شهرستان اجرا شود.

احیای مراتع و بیابان‌ها ، تثبیت شن‌های روان و کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی از جمله تاغ، گز، قیچ، آتریپلکس، رمس و اجوه ، راه اندازی صنایع کوچک و زودبازده و طرح های خوداشتغالی از جمله مزایای طرح بین المللی ترسیب کربن است که برای اولین بار 11 سال پیش در خراسان جنوبی اجرا شد و اکنون در 12 استان کشور تعمیم داده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.