رئیس سازمان انتقال خون خبرداد

کاهش 5 درصدی شیوع "هپاتیت" و "ایدز" در خون‌های اهدایی کشور/ رفع بدهی 210 میلیاردی سازمان انتقال خون

رئیس سازمان انتقال خون از کاهش بیماری‌های عفونی ناشی از اهدای خون در کشور خبر داد و ایران را در شاخص‌های اهدای خون پیشرو دانست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علی اکبر پورفتح الله رئیس سازمان انتقال خون ایران در نشستی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس انتقال خون ایران گفت: امسال آمار تجمعی اهدای خون تا مهرماه از مرز 40 میلیون خواهد گذشت و این مسئله خبر خوشی برای بیماران است چراکه تا قبل از تاسیس انتقال خون ایران، بیمارانی چون تالاسمی‌ها امید به زندگی کمتر از 10 سال را داشتند ولی امروز گذر 40 سالگی خود را دارند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ اهدای خون تصریح کرد: تاسیس و تشکیل سازمان انتقال خون و دستاوردهای آن بدون اصحاب رسانه میسر نبوده و هنرمندان همواره  نیاز به خون را به تصویر کشیده‌اند.

وی در ادامه افزود: براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی شاخص اهدای خون در کشورهای صنعتی 40 واحد به ازای هزار نفر جمعیت است که این شاخص در کشور ما 27 واحد به ازاء هر هزار نفر جمعیت است و این نشان می‌دهد کشور ما در شاخص‌های اهدای خون نسبت به کشورهای منطقه پیشرو است و نسبت به کشورهای صنعتی فاصله کمی دارد .

وی ادامه داد: امروزه شاخص عفونت های قابل انتقال از طریق خون مثل هپاتیت B,C,HIV و با حرکت به سوی اهدا کننده‌ها 10 برابر کمتر از جامعه طبیعی است و این نشان می‌دهد که ما ظرف 5 سال گذشته شیوع این بیماری‌ها را از طریق اهدای خون 5 برابر کمتر داشته ایم.

پورفتح الله با اشاره به بدهی‌های سازمان انتقال خون تصریح کرد: 210 میلیارد کسر اعتبار در سازمان انتقال خون بدهی داشتیم که خوشبختانه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تلاش وزیر بهداشت این مشکل تقریبا در حال رفع شدن است و هم در سال گذشته و هم امسال در ردیف مابه التفاوت ارز سازمان انتقال خون دیده شده است و مجموعه کمکهایی که به انتقال خون رسیده در پایان سال گذشته توانستیم بدهی های استانی و ستادی را حذف کنیم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار