"رابرت سری" هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در فرایند صلح خاورمیانه در قدس از رژیم صهیونیستی خواست عملیات نظامی در غزه را متوقف کند زیرا بسیار طولانی و پرتلفات شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ "سری" هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل درباره حمله اخیر اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در جنوب نوار غزه گفت : این فقط یکی از مواردی بود که ما از زمان نقض آتش بس در روز جمعه شاهدش بودیم. ما صدها مورد کشته و درگیری های سنگین در رفح را شاهد بودیم که باید روند آن متوقف شود.

سری درباره اینکه چرا آتش بس قبلی ناکار آمد بود گفت من تایید مستقل سازمان ملل را ندارم ولی یکی از نقاظ ضعف این آتش بس این بود که ناظری برای آن وجود نداشت و دو طرف نیز تعهدی به حفظ آن نداشتند. 

وی تصریح کرد از دیگر سو حماس نیز معتقد است که خطوط اسرائیلی ها از زمان شروع آتش بس، منتقل شده بود که البته از نظر فنی، نقض آتش بس به شمار نمی آید. البته ارتش اسرائیل نیز این را رد کرده است، همچنین برای ما نیز روشن است که در آن زمان عملیات اسرائیلی ها در آن منطقه در جریان بود. 

وی افزود : ما چاره ای جز تلاش برای آتش بس نداریم زیرا هم اکنون نیز پیامدهای ادامه درگیری را می بینیم و بار دیگر شاهد حمله به مدرسه ای دیگر بودیم که به گفته معاون من، این مدارس به جای اینکه جای امنی باشند، به محل تاخت و تازه تبدیل شده اند. امید دارم که حماس به آنچه که در خصوص آتش بس تفاهم می شود پای بند باشد. امید دارم این اقدام را به صورت آشکار و علنی انجام دهد. در این صورت، امید دارم اسرائیل نیز در موضع خود بازبینی کند. این شیوه ای نیست که یک جانبه پیش برود.

وی گفت از یک رو باید آتش بس برقرار شود و از دیگر سو، مذاکرات در قاهره دنبال شوند. نابودی غزه ناشی از خیره سری و نامسئولی از سوی همه ما از جمله جامعه جهانی خواهد بود. در خواست من از شاخه های نظامی و سیاسی حماس این است که خود را به آتش بس متعهد کنند، علامت های مناسب درباره آمادگی خود برای توقف شلیک راکت را نشان دهند و این می تواند شروعی بر تلاشی جدی و دوباره برای آتش بس و شروع مذاکرات در قاهره باشد. 

سری گفت در صورتی که اسرائیل به صورت یکجانبه خارج شود، دیگر نمی توانیم به موضوعات مهم رسیدگی کنیم که نه به سود غزه و نه به سود اسرائیل خواهد بود. چیزی که نیاز داریم، گفتگوهای جدی درباره رفع محاصره، باز شدن غزه در برابر امنیت اسرائیل است. اینها دو موضوع مرتبط با هم هستند که باید درباره آنان مذاکره شود.

وی گفت امید دارم که اسرائیل به صورت جدی، توقف عملیات را بررسی کند. این عملیات بسیار طولانی و پرتلفات شده است .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار