به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سیدنواب حسینی در رابطه با
طرح پایلوت موتورسیکلتهای برقی در منطقه 12 شهرداری تهران، گفت: این طرح
پروژهای است که قبلا مطالعات دقیقی در رابطه با آن انجام شده و تمام تلاش
شهرداری بر این است تا هر ریسکی را پیشبینی و راهکاری برای آن ارائه کند.
همچنین با توجه به اینکه مجموعه واحدهای فنی و اقتصادی در این پروژه شرکت
داشتند، موفقیت برای این طرح بسیار بالا پیشبینی میشود.
مدیرعامل
واحد توسعه حملونقل پاک سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان
اینکه برای 70 تا 80 درصد مبلغ خرید موتورسیکلتهای برقی وامهای بدون بهره
ارائه میشود، گفت: بدیهی است که استقبال مردم نیز از خرید این
موتورسیکلتها که از آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی میکاهد، بالا خواهد
بود.
حسینی با رد این موضوع که موتورسیکلتهای برقی توان پایینتری
نسبت به موتور سیکلتهای با سوخت بنزین دارند، افزود: موتورسیکلتهایی که
به صورت معمول در شهر فعالیت میکنند معادل 135cc قدرت دارند و ما برای
تأمین موتورسیکلتهای برقی حداقل سه هزار وات را در نظر گرفتهایم که معادل
بیش از 125cc در در موتورهای با سوخت بنزین است. این موتورسیکلتها شیب
تهران را به طور کامل پوشش میدهند و میانگین سرعت آن حداقل 70 کیلومتر در
ساعت است و شارژ آن تا 100 کیلومتر پاسخگوی سوخت برقی خواهد بود.
وی
در رابطه با قیمت تمام شده موتورسیکلتهای برقی، گفت: دو تا سه هزار دلار
قیمت خرید این موتورسیکلتهاست که با توجه به اینکه هزینه گمرک آن صفر درصد
است، معادل 9 میلیون تومان در ایران خواهد بود.
مدیرعامل واحد
توسعه حملونقل پاک با بیان اینکه طرح اولیه جایگزینی موتورسیکلتهای برقی
در منطقه 12 شامل 10 هزار عدد موتورسیکلت میشود، تصریح کرد: طرح شهرداری
تهران در نظر دارد طرح پنج سالهای که در محدوده طرح ترافیک به این سمت
ببرد تا یکی از بحثهای آلاینده هوا و صدا که همان موتورسیکلت است را حل
کند.
وی تصریح رد: برای اجرای این طرح 40 هزار میلیارد تومان بودجه
تخصیص دادیم که در قالب طرح کمک سرمایه و تسهیلاتی در قالب وامهای بدون
بهره و کم بهره هزینه خواهد شد.
حسینی افزود: برای محدوده طرح
ترافیک 200 تا 300 هزار موتورسیکلت برقی نیاز داریم و احساس میکنیم تا
انتهای برنامه پنج ساله شهرداری بسیاری از مردم بدون اینکه شهرداری برای
آنان برنامهریزی خاصی داشته باشند، از موتورسیکلتهای برقی به جای
موتورسیکلتهای گازی و بنزینی استفاده کنند.
وی در ادامه تاکید کرد:
در آینده دولت و مجلس به این سمت میروند تا خط تولید موتورسیکلتهای
بنزینی را با موتورسیکلتهای برقی جایگزین کنند.
مدیرعامل واحد
توسعه حملونقل پاک سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: این
واحد مسوولیت سیاستگذاری طرح را برعهده دارد و صرفا برای حمایت از موضوع
علاوه بر برنامهریزی طرح در امر اسقاط موتورسیکلتهای بنزینی و فرسوده
فعالیت میکند.
90 درصد یا نمیخرن یا نمیتونن بخرن
تفاوت قیمتش هم که وحشتناکه.
برقش رو از کجا باید تامین کرد. نمی شه که موتور داخل خانه بیاوری و به برق وصلش کنی.
اینها باید روشن بشه. البته بی صدایی این موتور هم معضلیه. خطر برخورد با عابر پیاده را بعلت متوجه نشدن حضور موتور با خود به همراه داره.