مدیرکل انتقال خون استان کردستان، آمار اهدای خون بانوان کردستانی را بیش از میانگین کشوری دانست و گفت: کمتر از پنج درصد اهداکنندگان خون ایران را بانوان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج،  کریمیان در جلسه مشترک اداره کل انتقال خون و دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان در سنندج، با اشاره به نامگذاری روز 13 مرداد به نام ˈروز بانوان هستی بخشˈ،گفت: نیمی از جمعیت کشور و استان را بانوان تشکیل می دهند و نیمی از مصرف کنندگان خون هم بانوان هستند، این در حالی است که اهمیت خون رسانی به بانوان با توجه به حفظ جان مادران در هنگام زایمان و جبران خونریزی های پس از زایمان، یکی از اولویت اداره کل انتقال خون کردستان است.
وی افزود: بانوان از سالم ترین منابع خونی برخوردار هستند و بررسی ها نشان داده میزان رفتارهای پرخطر در آنها کمتر بوده و در عین حال به پرسش های پزشکی پیش از اهدای خون با صداقت بیشتری پاسخ می دهند.
کریمیان مهمترین علل مشارکت پایین بانوان در اهدای خون نسبت به مردان را در عدم آگاهی نسبت به اهمیت اهدای خون و شرایط اهدای خون دانست و یکی از موارد را ترس از کم خونی برشمرد.
وی بیان کرد: انتقال خون کردستان برای احداث مراکز ثابت اهدای خون در شهرستان های مختلف تلاش هایی را انجام داده است که به منظور تسریع در این امر نیاز به همکاری نهادها وارگان های دولتی و سایر جمعیت های مردم نهاد و خیرین نیک اندیش استان دارد و در حال حاضر در صورت اعلام آمادگی جمعیت ها برنامه ریزی برای اعزام تیم سیاری خونگیری به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/ب


برچسب ها: اهدا ، خون ، بانوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.